Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Köpa något på avbetalning tas det då full uc?

Funderar på att köpa en sak på avbetalning/delbetalning via typ Svea, qliro mfl men tas det då en full uc? Summan är ca 10-12000kr.
Finns det såna här delbetalningar som tar annat än uc?
Hur ses såna köp i övrigt om man sen vill göra något annat större som kräver lån, hur ser banker mm på det?
Hört att många upplysningar tagna inte gynnar en, hur många är många? Ses alla upplysningar lika allvarliga eller skiljer det, har hört att vissa kan ta någon miniuc eller något?

Det tas en UC om du köper på avbetalning via Svea eftersom det i praktiken skapas som någon form av kontokredit med avbetalningsplan. Personligen hade jag istället valt Klarna och delbetalning där just för att undvika en onödig kreditupplysning som syns i ett år.
Det finns ingen exakt gräns för hur många kreditupplysningar som är ”för många” men förenklat kan man säga att över 5 börjar se mindre bra ut och över 10 är direkt negativt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det finns flera andra faktorer som också spelar in och man bör alltså inte stirra sig blint enbart på antalet upplysningar. Jag tror inte heller att vissa upplysningar är ”värre” än andra utan snarare att det handlar om syftet bakom dem ur bankens perspektiv. Tar du flera upplysningar under kort tid kan banker uppfatta dig som en högre risk för framtida betalningsproblem vilket i sin tur kan leda till avslag eller betydligt högre ränta.

Senast ändrad:
Det tas en UC om du köper på avbetalning med Svea då det kommer skapas som nån form av kontokredit med avbetalning. Personligen hade jag köpt det via Klarna och valt att delbetala där istället för att slippa kreditupplysning i onödan. Finns nog ingen exakt gräns på hur många kreditupplysningar som är dåligt utan enkelt sagt är väl mer än 5 inte bra och mer än 10 väldigt dåligt men det finns flera andra faktorer som också spelar roll och man borde nog inte blint bara rikta sig in på antalet upplysningar. Sen tror jag heller inte att vissa upplysningar är "värre" än andra utifrån bankens synpunkt,
Så du menar att klarna inte tar uc då?
Har haft klarna och har ett kort där loggar jag in så står det månadsfaktura aktiv på men provade att göra ett köp för ett tag sen men blev nekad. Pratade med kundtjänst och dom sa att det va en spärr på det men det skulle släppas automatisk och att jag skulle vänta så löser det sig.
Men inget om när eller hur jag vet att det släppts.

Så du menar att klarna inte tar uc då?
Har haft klarna och har ett kort där loggar jag in så står det månadsfaktura aktiv på men provade att göra ett köp för ett tag sen men blev nekad. Pratade med kundtjänst och dom sa att det va en spärr på det men det skulle släppas automatisk och att jag skulle vänta så löser det sig.
Men inget om när eller hur jag vet att det släppts.
Klarna tar UC men de gör en så kallad mikro-upplysning vilket innebär att det syns för dig men det syns inte för banker eller andra långivare samt påverkar inte ditt UC-score negativt. På samma sätt som en vanlig upplysning så försvinner denna också efter ett år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp