Köpa liten gård?

Finns de nån här som köpt en liten gård på egen hand? Säg upp till 2 miljoner.

Jag undrar om jag någonsin kommer lyckas.

säg fast jobb 300 000 årsinkomst o 15% i kontantinsats. Inga skulder o inga anmärkningar eller något.

är de nån mening o drömma o kämpa för något som Kanske aldrig kommer att gå ändå? Va säger banken? Är inte där än just nu därför jag inte kan fråga just nu..

Har själv haft drömmen om en liten stuga på landet.
Fast insett min lilla lägenhet förmodligen är billigare och bekvämare i längden.

Är det en lantbruksfastighet så är Länsförsäkringar bra. Det är lite andra regler kring lån på en lantbruksfastighet. Tex så är det inte samma krav på amortering som det är på en villa eller bostadsrätt.

Det bästa är ett litet hus med någon åkerplätt och några uthus. Behöver inte kosta skjortan och blir inte extra konstigt med lån heller. Önskar dig stort lycka till!

Det beror ju lite på vart i landet man tänkt bo också. Vissa inlandskommuner i norra halvan av riket står det nog mer eller mindre övergivna sådana gårdar man kan köpa av något dödsbo för typ lagfartskostnaden.

Man vill ju ha havsutsikt också.
Vart kan man hitta övergivna gårdar, antar att de inte kommer upp på hemnet.

Jag var uppöver i somras på semester till några vänners stuga.. åkte förbi bra många ställen som såg ganska så övergivna ut, jag minns inte exakt vart, men har man tid över en långhelg och vill ut och åka så skulle jag ta sikte på E45 norr om Orsa och följa den uppöver, jag vet inte riktigt vart den slutar, kiruna kanske? och vara beredd att åka någon/några mil åt sidan lite när man känner för det.

https://www.kronofogden.se/81115.html Om man ska tro bilden har man inte bott där det här året i alla fall.. inte läst värderingen så jag vet inte hur det ser ut i övrigt. Dock 1.4 m ivärdering

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp