Köpa in sig i sambos hus

Någon som vill förklara hur processen brukar gå till?
Sitter man tillsammans hos banken och går igenom vår ekonomi / kontoutdrag / utfrågning?
Var är bäst/smidigast att göra om min sambo äger huset? Skriva över mig på halva huslånet eller ska jag ta bolån? Hur funkar det om man har skulder sen innan? Möjligt att få bolån ändå?

Jag undrar lite samma i min tråd. Kommer banken ens acceptera mig som bolånetagare ?

Jag vill köpa in mig i min killes hus när vi flyttar ihop men jag vet inte om banken kommer acceptera mina förutsättningar.
hans syster står som en av bolånetagare idag men då vill jag ersätta henne så jag kan stå på bolånet och köpa in mig i huset.

hans ekonomi:
45 000 kr brutto i månadslön
Inga lån, inga anmärkningar
Bolån på 2 500 000 kr, bostaden är värd 3 500 000
ett barn

min ekonomi:
33 000 kr brutto
Fast anställning
Blancolån 600 000 kr, inga anmärkningar
Ett barn

jag kan gå in med 150 000 kr i bostaden. Men tror ni banken kommer acceptera mig som låntagare ?

Du ska alltså köpa halva huset? Då ska du betala 1750000 till din sambo. Du kan lägga 150000 och behöver då låna 1600000?
Annars behöver ni skriva något om att du är skyldig 500000 om du menar att du ska ta över halva lånet, dvs 1250000, eller 110000 (minus dina 150000)?

Annars behöver ni skriva något om att du är skyldig 500000 om du menar att du ska ta över halva lånet, dvs 1250000, eller 110000 (minus dina 150000)?
Jag menar att jag ska lägga in 150 000 kr i boendet, stå på bolånet tillsammans med sambon men vi kommer skriva papper på att han äger mer än mig då han lagt in större kontantinsats. Frågan är bara om banken godtar mig som bolånetagare överhuvudtaget med min relativt låga inkomst 33000 brutto /månad och med det blancolånen på 600 000 . Jag skäms för att ens ansöka om att få stå med som bolånetagare när han har så fläckfri ekonomi.

Typ exakt samma för mig! Min sambo är skuldfri utöver bolånet. Jag har också drygt 600k i skulder så frågan är om ens Nordea skulle godkänna att man tog över halva lånet.

Typ exakt samma för mig! Min sambo är skuldfri utöver bolånet. Jag har också drygt 600k i skulder så frågan är om ens Nordea skulle godkänna att man tog över halva lånet.
Nej, det är nästan så jag inte vågar kontakta banken för jag skäms. Hamnade i en lånespiral i unga år och det får man sota för nu. Har du någon bra anledning att ge för dina lån till banken ?

Har du pratat med banken ?

Nej! Jag och min sambo har gjort upp att jag betalar halva kostnaden för huslånet månadsvis och drar av det sen när jag ska köpa in mig i huset. Ska försöka beta av så mycket jag bara kan på mina lån fram tills dess.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp