Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Lån
Bolån
Köpa bostad under marknadsvärde - sänka belåningagrad.
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Undraren" data-source="post: 225777"><p>Varför?</p><p>Fler anledningar. </p><p></p><p>Jag har ett barn på 2år och får snart mitt andra barn, där jag inte utnyttjat min del av föräldrapenningen på barn 1 ens. Förmåner är katastrof ekonomiskt för SGI.</p><p></p><p></p><p>Jag måste som sagt betala 16000kr i hyra. Det räknas som en förmån - samtidigt som förmånen inte är sjukpenninggrundande inkomst (SGI)</p><p></p><p>Samtidigt måste mitt AB betala ändå betala arbetsgivaravgift på den förmånen.</p><p></p><p>Jag har dessutom förmånsbil som kostar ca 5500kr/månaden.</p><p></p><p>Samma sak där - det räknas inte som sjukpenninggrundande inkomst, men AB måste betala arbetsgivaravgift.</p><p></p><p>Totalt förlorar jag 21500kr i SGI på att ha bostad + bil . Det är ganska mycket att missa i föräldrapenning/om jag blir sjuk.</p><p></p><p></p><p>Bolaget betalar nästan 7000kr i arbetsgivaravgift/månad, totalt nästan 85000kr/år.</p><p></p><p>Bolaget har inga lån på bostaden, men bilen är på leasing och kostar ett par tusen i månaden - trots en kontantinsats/förhöjd avgift på nästan 200.000kr för att sänka månadskostnaden - även om alternativ utan insats finns.</p><p></p><p></p><p>Lägg även till att förmåner inte får räknas in i löneunderlaget som avgör hur stor utdelning jag kan ta till låg beskattning. </p><p></p><p></p><p>Dessutom frigör jag 4.9miljoner till bolaget som kan användas till investeringar.</p><p></p><p></p><p></p><p><strong>Så:</strong></p><p>*Kostar bolaget 85.000kr i arbetsgivaravgift för mina förmåner.</p><p></p><p></p><p>*Jag får 258.000kr mindre i SGI.</p><p></p><p></p><p>*Bolagets löneunderlag för utdelning minskar med 258.000kr (jag driver ett fåmansbolag så påverkar i allra högsta grad). </p><p></p><p></p><p>*Dessutom så kommer min boendekostnad vara ungefär desamma, men 7000kr/månaden är sparande genom amorteringar - lägg även till skatteavdrag, och jag har 8500kr i månaden i privat pensionssparande, vilket är nödvändigt då jag som egen företagare saknar tjänstepension.</p><p></p><p></p><p>Det finns helt enkelt flera anledningar - och det finns säkert flera lösningar.</p><p></p><p></p><p>Men jag ska inte sticka under stol med att jag tycker det är alldeles för mkt som försvinner iväg till Skatteverket samtidigt som jag förlorar massa tryggheter - vilket känns ”sådär” i en pandemi-värld.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Undraren, post: 225777"] Varför? Fler anledningar. Jag har ett barn på 2år och får snart mitt andra barn, där jag inte utnyttjat min del av föräldrapenningen på barn 1 ens. Förmåner är katastrof ekonomiskt för SGI. Jag måste som sagt betala 16000kr i hyra. Det räknas som en förmån - samtidigt som förmånen inte är sjukpenninggrundande inkomst (SGI) Samtidigt måste mitt AB betala ändå betala arbetsgivaravgift på den förmånen. Jag har dessutom förmånsbil som kostar ca 5500kr/månaden. Samma sak där - det räknas inte som sjukpenninggrundande inkomst, men AB måste betala arbetsgivaravgift. Totalt förlorar jag 21500kr i SGI på att ha bostad + bil . Det är ganska mycket att missa i föräldrapenning/om jag blir sjuk. Bolaget betalar nästan 7000kr i arbetsgivaravgift/månad, totalt nästan 85000kr/år. Bolaget har inga lån på bostaden, men bilen är på leasing och kostar ett par tusen i månaden - trots en kontantinsats/förhöjd avgift på nästan 200.000kr för att sänka månadskostnaden - även om alternativ utan insats finns. Lägg även till att förmåner inte får räknas in i löneunderlaget som avgör hur stor utdelning jag kan ta till låg beskattning. Dessutom frigör jag 4.9miljoner till bolaget som kan användas till investeringar. [B]Så:[/B] *Kostar bolaget 85.000kr i arbetsgivaravgift för mina förmåner. *Jag får 258.000kr mindre i SGI. *Bolagets löneunderlag för utdelning minskar med 258.000kr (jag driver ett fåmansbolag så påverkar i allra högsta grad). *Dessutom så kommer min boendekostnad vara ungefär desamma, men 7000kr/månaden är sparande genom amorteringar - lägg även till skatteavdrag, och jag har 8500kr i månaden i privat pensionssparande, vilket är nödvändigt då jag som egen företagare saknar tjänstepension. Det finns helt enkelt flera anledningar - och det finns säkert flera lösningar. Men jag ska inte sticka under stol med att jag tycker det är alldeles för mkt som försvinner iväg till Skatteverket samtidigt som jag förlorar massa tryggheter - vilket känns ”sådär” i en pandemi-värld. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Lån
Bolån
Köpa bostad under marknadsvärde - sänka belåningagrad.
Topp