Köpa bostad under marknadsvärde - sänka belåningagrad.

Köpte en nyproducerad bostadsrätt via mitt AB för 1,5år sedan som jag hyr ut till mig själv som privatbostad.

Bygget av brfen jag bor i påbörjades innan de nya och hårdare amorteringskraven som infördes 2018. Sex månader efter färdigställandet stod 10st bostadsrätter på för 5.5miljoner styck fortfarande tomma.

Byggherren valde därför att sänka priset med 600.000kr - för att få igång försäljningen, och jag nappade.
När fem stycken var sålda togs prissänkningen - resterande kvarstående bostäder såldes för ursprungspriset och sedan ett par månader är alla sålda.

Alltså - mitt AB betalade 4.9miljoner kronor för bostaden i början av 2019.
Nu planerar jag att köpa loss bostaden från mitt AB, något som enligt Skatteverket ska göras till marknadsvärde.

Jag hopps kunna köpa bostaden av mitt AB till samma pris, 4.9miljoner, av flera skäl.

Bolaget går +-0 på en fastighet som endast ägts under 1.5år, men samtidigt gett bolaget intäkter på 288.000kr (jag betalar 16000kr/månaden i hyra).

Jag hoppas det inte ska bli några problem med Skatteverket, dvs att bostaden påstås sålts till underpris - det återstår att se.

Jag kommer lägga ca 1miljon i kontantinsats och låna 3.9 vilket ger en belåningsgrad på ca 80%.

MEN - skulle belåningsgraden ligga runt 70% skulle det hos min bank innebära en rejäl sänkning av min boendekostnad.

Givetvis är min önskan därför att jag relativt snabbt efter bostadsköpet ska kunna få en omvärdering av bostaden till 5.5miljoner och på så sätt sänka belåningsgraden.

Är detta möjligt - eller kommer banken inte godta en ny värdering? (som troligtvis är den rätta).

Att förklara situationen för banken är jag tveksam till.

Jag skulle vilja hoppas att banken ser hur jag - som en kunder fattar ett bra privatekonomiskt beslut - vilket i längden kan/kommer generera pengar till banken.

Känslan är dock att dom kommer se det som att jag påverkar mitt ABs ekonomi negativt för att påverka min privatekonomi positivt.

Köper jag bostaden för 5.5miljoner så innebär det även att mitt AB gör en vinst på 600.000 som måste skattas med 22%, dvs 132.000kr.
Att Skatteverket ska ha 132.000kr i vinstskatt från ett bolag som ägs endast av mig och där vinsten skulle komma från MINA redan skattade pengar - det tar emot.

Någon som varit i en liknande sits och har tips?

Undrar mest varför du ska köpa den när du i princip äger den redan? Fortsätt hyr den av dig själv? Det är ju endå pengar som går till dig hur du än vrider och vänder på det

Varför?
Fler anledningar.

Jag har ett barn på 2år och får snart mitt andra barn, där jag inte utnyttjat min del av föräldrapenningen på barn 1 ens. Förmåner är katastrof ekonomiskt för SGI.

Jag måste som sagt betala 16000kr i hyra. Det räknas som en förmån - samtidigt som förmånen inte är sjukpenninggrundande inkomst (SGI)

Samtidigt måste mitt AB betala ändå betala arbetsgivaravgift på den förmånen.

Jag har dessutom förmånsbil som kostar ca 5500kr/månaden.

Samma sak där - det räknas inte som sjukpenninggrundande inkomst, men AB måste betala arbetsgivaravgift.

Totalt förlorar jag 21500kr i SGI på att ha bostad + bil . Det är ganska mycket att missa i föräldrapenning/om jag blir sjuk.

Bolaget betalar nästan 7000kr i arbetsgivaravgift/månad, totalt nästan 85000kr/år.

Bolaget har inga lån på bostaden, men bilen är på leasing och kostar ett par tusen i månaden - trots en kontantinsats/förhöjd avgift på nästan 200.000kr för att sänka månadskostnaden - även om alternativ utan insats finns.

Lägg även till att förmåner inte får räknas in i löneunderlaget som avgör hur stor utdelning jag kan ta till låg beskattning.

Dessutom frigör jag 4.9miljoner till bolaget som kan användas till investeringar.

Så:
*Kostar bolaget 85.000kr i arbetsgivaravgift för mina förmåner.

*Jag får 258.000kr mindre i SGI.

*Bolagets löneunderlag för utdelning minskar med 258.000kr (jag driver ett fåmansbolag så påverkar i allra högsta grad).

*Dessutom så kommer min boendekostnad vara ungefär desamma, men 7000kr/månaden är sparande genom amorteringar - lägg även till skatteavdrag, och jag har 8500kr i månaden i privat pensionssparande, vilket är nödvändigt då jag som egen företagare saknar tjänstepension.

Det finns helt enkelt flera anledningar - och det finns säkert flera lösningar.

Men jag ska inte sticka under stol med att jag tycker det är alldeles för mkt som försvinner iväg till Skatteverket samtidigt som jag förlorar massa tryggheter - vilket känns ”sådär” i en pandemi-värld.

Prata med en revisor så kan dom hjälpa dig hur du kommer undan billigast/bäst

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp