Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Köpa bil under skuldsanering – tips?

Det var ju ett korrekt svar från din handläggare. Du behvöde bil o du skulle hålla dej till den summan. Men under en beviljad sanering så gör du vad du vill med sparade pengar. Om du sparat ihop 50000 o köper en bil, väljer att resa el investera i typ aktiter så gör du det. Skulle du plötsligt haft 50000 över under inledandet o du valt att lägga allt på en bil istf att 20 000 gått till borgenärer så kan det vara orsak till ett avslag.
Finns säkert nån som är bättre på att förklara detta här än jag men ja, det är skillnad mellan att ha inledande o en beviljad sanering.
Njae! Såhär står det på kronofogdens hemsida gällande köp av bil under skuldsanering:

Får jag skaffa en bil under min skuldsaneringstid?​

Det finns inga hinder mot att du skaffar en bil under din skuldsanering, men det finns saker du ska tänka på. Om bilen är av billigare modell är det sällan ett problem. Om bilen har ett betydande värde kan det leda till omprövning.

Så jag hade nog inte chansat på att köpa en bil för 100.000 under min sanering utan hade nog hållt mig kring ca 30, som min handläggare sa.

Njae! Såhär står det på kronofogdens hemsida gällande köp av bil under skuldsanering:

Det finns inga hinder mot att du skaffar en bil under din skuldsanering, men det finns saker du ska tänka på. Om bilen är av billigare modell är det sällan ett problem. Om bilen har ett betydande värde kan det leda till omprövning.

Så jag hade nog inte chansat på att köpa en bil för 100.000 under min sanering utan hade nog hållt mig kring ca 30, som min handläggare sa.
japp detta stämmer , varför chansa.... är nog helt olika case till case.....

Omprövning och utmätning är dock inte samma sak.

Har du sparat ihop 100.000 under 2 års tid för att köpa bil, så kommer detta visas i omprövningen och ingen åtgärd sker.
Det är alltså inget problem med att ha en bil för 100.000, men omprövning kan ske om det misstänks att du har haft tillgång till mer pengar än vad som är rimligt. t.ex om du inte omprövat högre inkomst, eller ett arv.

Alltså jag lägger inga personliga tankar eller funderingar i det här, jag är inte heller jätte intresserad då jag dels redan har en bil och aldrig skulle köpa en bil för 100.000 under min sanering.

Jag kopierade bara in vad som stod på KF hemsida. Det går säkert att söka fram några rättsfall gällande detta om man har ett genuint intresse av det och vill vara 100 procent säker.

Hadde köpt en volvo mellan årsmodell ca 1980-2007 för runt 30000-50000kr med så få mil som möjligt, ja de kan vara halvdyra att tanka men reservdelar finns överallt och folk som kan skruva på dem

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp