Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Känslor efter löneutmätning – någon mer som känt tomhet efter skuldfri?

Hej!
Jag vill bara skriva av mig lite och få svar på om fler känner/har känt som jag gör.
I januari kommer jag att bli klar med min löneutmätning, har haft skulder i princip hela mitt vuxna liv och har varit kund hos kronofogden i ca 5-6 år. Mitt skuldsaldo var som mest uppe i (runda slängar) 600-650k med över 20 olika långivare. Känns helt sjukt nu när jag skriver det.
Som sagt så är jag klar med det här i januari, känns otroligt bra men samtidigt väldigt skrämmande/tomt.
Har levt med skulder i väldigt många år, som medfört ångest, skuldkänslor och en känsla av att jag är en brottsling. Har inte slappnat av på väldigt länge!
Nu börjar jag känna en slags tomhet! Vad ska jag tänka på framöver, när jag inte behöver tänka på min skuldsatthet och hur pengarna ska räcka? Hela livet har ju handlat om hur jag ska få det att gå ihop, känns nästan som ett (väldigt dåligt) fritidsintresse...
Kombinationen av lycka OCH tomhet är jättemärklig kan jag lova.
Är otroligt stolt att jag klarat av det här utan att bryta ihop totalt och utan hjälp från någon annan.
Är iallafall helt säker på att jag aldrig kommer att ta ett lån igen. Aldrig.
Kämpa på alla där ute, det går att leva med löneutmätning, faktiskt bättre än att leva på att hela tiden jaga ny lån och krediter.
Mvh

Bra jobbat! Lever själv med löneutmätning och två barn. Håller med om att det går att leva och är bättre än stressen att jaga lån för att betala skulder. Dock finns inget utrymme för någon lyx ö h t så klart. Vissa månader tycker jag att det känns hopplöst, andra månader bättre.

Har också tänkt på den dagen jag ev bli skuldfri (kommer inte ske med löneutmätning utan enda sättet blir skuldsanering). Fick tips av en psykolog att försöka hitta någon grej att se fram emot. Tex. Ett år efter det att jag är skuldfri ska jag åka på den där resan som jag har drömt om, eller jag ska efter 6 månader ha sparat till en elgitarr, ny TV etc. Sätta ut p små mål. Jag ska ha sparat x antal tusen efter 6 månader kan vara ett mål.
Som skuldsatt är det ju ett ständigt pusslande med ekonomin. Otroligt stressigt och jobbigt men det blir också en del av livet och kan faktiskt (för mig i a f) locka fram någon slags tävlingsinstinkt. När detta sen försvinner kommer i a f jag behöva sätta upp några mål för att ha något att ”jobba” för.

Lycka till och härligt att du snart är skuldfri! Välförtjänt ⭐️

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp