Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jojjes väg till att bli skuldfritt med löneutmätningen

Hej alla.
Tänkte starta en egen tråd om min skuldsituation. Och uppdatera min resa med löneutmätningen.

Har skuld på 1,4 miljoner. Av dessa är ca 1 miljon gemensamma lån (3 st) tillsammans med mannen. Han och jag har båda löneutmätning som började i juli. Första avdraget är gjort och nu är man i löneutmätningen värld.

Efter många år av pysslande, oansvarigt beteende och konsumtion så känner jag mig FRI. Äntligen kan jag andas och slipper vakna med hjärtklappningar och ångest.

Jag har ett bra jobb men det är inte sen ett år tillbaka att jag började tjäna hyfsat bra och kan börja betala lite mer. Men pga räntorna och att vi har många lån så insåg vi att det aldrig skulle gå runt. Sålde av allt av värde, körde snöbollsmetoden och fick bort 6 smålån. Men det gick inte att bli skuldfri på egen hand. Så i december bestämde jag att släppa allt. Min man gjorde likaså så vi är i fas med allt.

Ja vi lever med små marginaler men vi har lärt oss att hushålla och fokusera på familjen. Hälsan och barnen kommer först och vi har det faktiskt helt okej.

Nu har jag äntligen semester och det känns skönt att inte längre behöver vakna helt gråtfärdig över att lånen hängde som åskmoln över mig. Imorgon ska det bli en tur med barnen ute i skogen.

Vårt liv är inte perfekt men det finns hopp att bli skuldfri om ca 7 år.
skuld 2024: 1,4 miljoner

Bra inställning och kämpa på så kommer allt bli bra till slut!

Hur mycket dras det per månad?

Hur mycket dras det per månad?
15000 och min man 13000. Snittet på allt räntan är 13,6% och har möjlighet genom bonus/ avkastning från mitt jobbs andelsprogram få ut en extra 70-100 tkr per år som jag kommer använda att avbetala smålån.
Sen lever vi billigt med mat, har ett något dyrare hyra. Men vi kommer kunna spara ca 2-3 tkr/ månaden till buffert också.

Skönt att få höra att ni mår bättre av löneutmätning. Sitter i den sitsen nu att jag börjat släppa allt. Har mycket ångest och skulle helst bara vilja dö. När någon som du då skriver att det är en lättnad så känner man ett litet litet hopp långt där inne. Även om dom aldrig skulle kunna dra dom summorna från mig inte ens i närheten och jag nog inte kommer bli skuldfri så är det kanske ändå lite mer frihet att släppa än att sitta timvis och försöka hitta lösningar på hur jag ska få in pengar för att kunna betala av lånen.

Härlig inställning! Heja er! Hur ser er skuldprognos ut hos KFM?

Jag betalade det sista till KFM för 7 månader sen… och vilken skillnad det är nu på ekonomin, och sättet att se på pengar. Nu spar jag undan allt som tidigare gick till skulder, istället för att konstant vilja bränna pengarna. Fick verkligen ett helt annat mindset av att leva på existensminimum.

Skönt att få höra att ni mår bättre av löneutmätning. Sitter i den sitsen nu att jag börjat släppa allt. Har mycket ångest och skulle helst bara vilja dö. När någon som du då skriver att det är en lättnad så känner man ett litet litet hopp långt där inne. Även om dom aldrig skulle kunna dra dom summorna från mig inte ens i närheten och jag nog inte kommer bli skuldfri så är det kanske ändå lite mer frihet att släppa än att sitta timvis och försöka hitta lösningar på hur jag ska få in pengar för att kunna betala av lånen.
Nu blir det tyvärr ett långt svar på ditt inlägg

Man kan aldrig jämföra med varandra gällande hur mycket man får betala eller hur snabbt det går. Mycket som spelar roll. Jag har 1 miljoni gemensamma lån och min man har också löneutmätningen så det blir dubbla belopp på dessa lån in varje månad.
Sen har jag rätt nyligen fått en bra lön och möjlighet till stor bonus så jag får 3 ggr om året minst 20 tkr extra så det blir att amortera av varje gång.
Men det vi gjorde är att sitta ner, spalta upp allt (lån, kostnaderna, inkomster och budget). Vi tog hjälp av skuldrådgivare på kommunen och de har hjälpt oss enormt.
När väl allt var uträknat, löneutmätningen kommit igång och det ”nya livet ” startat så insåg vi en viktig sak. Vi har det väldigt bra. Vi kanske inte har råd med semester, bilar och fina middagar. Men vi behöver inte det. Vi har mat varje dag, tak över huvudet och familjen mår mycket bättre.
Barnen lär sig en viktig läxa att man inte får allt man pekar på och vi har lärt oss att hushålla på bättre sätt.
Men framförallt så mår jag och mannen mycket bättre. Jag hade tappat håret av all stress och fått hjärtklappning. Min man var alltid sur och tvär. Men allt det där är över nu för vi slipper tänka på lånen och att pyssla ihopa allt. Vi höll en fejk fasad utåt där vi låtsades mår bra men nu har vi släppt allt det där.
Jag lovar att du kommer mår bättre. Under tiden du släpper allt så kanske kan du spara undan till en buffert så du har att plocka av. Kanske om något år med löneutmätningen så kan du söka skuldsanering om inte skulden blir mindre. Det ses som positivt om man har haft löneutmätningen i något år innan ansökning till skuldsanering så chanserna ökar iaf.
Men framförallt, livet är mer än skulder och ekonomi. Din hälsa, din familj och ditt mående kommer först. Fokusera på att leva ditt liv och lär dig att göra saker som inte behöver kosta mycket pengar. Jag kan lova dig att när ni väl har kommit i det levnadsstandard med löneutmätningen så är det inte så himla dåligt.

Härlig inställning! Heja er! Hur ser er skuldprognos ut hos KFM?

Jag betalade det sista till KFM för 7 månader sen… och vilken skillnad det är nu på ekonomin, och sättet att se på pengar. Nu spar jag undan allt som tidigare gick till skulder, istället för att konstant vilja bränna pengarna. Fick verkligen ett helt annat mindset av att leva på existensminimum.
Den är lite missvisande pga ca 300 tkr ännu inte har kommit in. Dessutom räknas bara på min inbetalning på de lån som är inne vilket är fel då min man gör sin inbetalning. Och bonus, andelsutbetalningen och löneökningar räknas inte in.
men ändrar jag beloppet till 25 tkr så tar det ca 6 år. Men jag lägger till ett år utifall. Men 7 år är en realistisk utgångspunkt.

Jag blir så berörd av hur du mår. Förstår din känsla. Jag har varit där. Men om du behöver prata av dig så skicka pm. Tycker att vi får stötta varandra i dessa situationer och peppar alla som går igenom det med osäker ekonomisk livstil.

Jag blir så berörd av hur du mår. Förstår din känsla. Jag har varit där. Men om du behöver prata av dig så skicka pm. Tycker att vi får stötta varandra i dessa situationer och peppar alla som går igenom det med osäker ekonomisk livstil.
Tack så mycket för fint stöd. Jag gör allt jag kan för att försöka få det att gå.ihop. Släppt allt denna månaden utom lån hos Swedbank. Vet ej hur det ska gå till? Dom drar ju där direkt när pengarna kommer in. Det lånet kostar ca 5000 kr i månaden och om jag jobbar riktigt mycket extra så bör det gå att behålla kanske. Jag vet inte. Jag känner verkligen inte att jag vill leva. Men jag måste det för mitt barn behöver mig. Är själv med henne. Hon är mitt allt och är lyckligt ovetande om hela situationen. Hon är väldigt lätt att ha och göra med och kräver aldrig något. Jag ska spara undan så mycket det går nu inför löneutmätningen. Men hur mycket kan man ha på sitt konto när kfm går in och kollar? Kan man ha 10000 kr?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp