- Meddelanden
- 1
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 26
Hej,
Jag har jobbat som låneförmedlare i 10 år och stöter på samma saker med de flesta kunder.
De allra flesta har idag högre räntor än de behöver för att man inte förstår hur systemet fungerar och vad som krävs för att få de lägsta räntorna.
Skriver ned en lista med saker att tänka på.
Många har utspridda lån idag och då behöver man oftast lägga upp en plan på 6-12 månader för att få allt löst i slutändan.
Önskar någon att jag ser över deras situation och hjälper till att lägga upp en plan så kan ni höra av er.
Jag har jobbat som låneförmedlare i 10 år och stöter på samma saker med de flesta kunder.
De allra flesta har idag högre räntor än de behöver för att man inte förstår hur systemet fungerar och vad som krävs för att få de lägsta räntorna.
Skriver ned en lista med saker att tänka på.
- Har du gjort en kreditupplysning så behöver du vänta minst 3 månader innan du söker ett nytt lån/omförhandling då bankerna inte vet säkert om du har belånat dig med ytterligare 600.000 förens efter 3 månader då detta inte syns på UC. (Detta betyder att din kreditvärdighet är i botten under 3 månader efter att du gjort en kreditupplysning även fast din score kan vara bra)
- När bankernas automatiska system sätter räntan och vilket belopp du får beviljat tittar dom även på "antalet lån" som du har. Det kan vara bra att tar bort kreditkort och gamla krediter som ligger kvar efter avbetalningar på glasögon etc. De flest kunder som jag hjälper och tidigare hjälpt länge har gamla krediter som ligger kvar från 20 år tillbaka som dom aldrig sagt upp eller ens vet om att dom har.
- Krediter är värre än blaco/privatlån. Se till att försöka baka in krediterna i vanliga privatlån för att öka kreditvärdigheten.
- Har du ett kreditkort med en limit på 50.000kr men inte utnyttjat kortet så är detta dåligt då banken gärna ser detta om ett lån då du har fri tillgång till dessa pengar om dom beviljar dig ett lån. Banken utgår ifrån att du kommer att använda detta kredit.
- Inkomst kontra aktuell skuld spelar givetvis roll. Svårare att berätta hur det fungerar då det är olika beroende på hur mycket du tjänar. En person som tjänar 20.000/mnd, 240.000kr/år kan omförhandla lån på upp till 400.000 i dagens läge (140.000kr mer än taxerad inkomst). En person som tjänar 33.300kr/mnd, 400.000kr/år kan omförhandla lån upp till 600.000 kr (200.000 mer än taxerad inkomst).
- Hur många kreditupplysningar har du gjort de senaste 12 månaderna. Har du 10st förfrågning så bör du vänta tills du har 5 innan du söker igen och även tänka på att inte ha gjort något de sista 3 månaderna.
- Kreditupplysningar som tas när man tecknar abonnemang kallas Micro UC och syns inte. Dessa behöver man inte vara orolig för. Ex, mobiltelefon, alarm, bredband, kreditupplysning i samband med flytt till ny hyresrätt.
Många har utspridda lån idag och då behöver man oftast lägga upp en plan på 6-12 månader för att få allt löst i slutändan.
Önskar någon att jag ser över deras situation och hjälper till att lägga upp en plan så kan ni höra av er.
Senast ändrad:
Ditt sista stycke om kreditupplysningar är mycket missvisande och bör korrigeras så att folk inte tror annat. De flesta abonnemangen du nämner säljs av företag som tar full UC.