- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
De två största faktorerna är om det finns barn och hur länge man varit skuldsatt (med barn), oftast hänvisas det i samband med beslut om förkortning, så var det i varje fall för mig.Jag fick det första beskedet igår om att godkänna skuldsaneringen för sen ska de väl skicka ut den till alla man har skulder hos. Det känns bra att det nu är på gång, hoppas inget går fel till dess. Jag fick 5 år, och beloppet kan jag överleva, men finns det något sätt att påverka antal år? Bara ett år mindre är ju enormt mycket bättre.
Det är ingenting du kan ansöka om eller påverka vad jag förstått, eller så chansar du och frågar ödmjukt din handläggare om du tex har barn eller varit skuldsatt en lång tid.
En vän till mig fick för två år sedan en femårig plan med barn, dock ska hon betala 0:- och har en inkomst där hon knappt klarar sig, långtidssjukskriven. Hon fick rådet av hennes handläggare att om hennes inkomst ökade så hon ska börja betala kunde hon ta upp förkortad betalplan i samband med omprövning.
Jag fick inledningsvis både och, både nollplan och förkortad så jag vet inte hur det är med det där egentligen, varför hon inte fick det från början också isf.
Är du ok med beloppet så är det ingen skillnad förutom pengarna, en sanering är alltid fem år. Förkortat innebär endast att du inte betalar de minskade åren, betalningsanmärkningen etc är orubblig oavsett.
som att ni inte har barn?