Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jobba extra under skuldsanering

Men om man extra jobbar exempelvis 4 månader från nu och sen slutar . Då skickar man in en omprövning som i dagsläget tar just 4 månader . Vad händer då om den blir godkänd ? Blir man då återbetalnings skyldig för de 4 månaderna man har jobbat ?

Men om man extra jobbar exempelvis 4 månader från nu och sen slutar . Då skickar man in en omprövning som i dagsläget tar just 4 månader . Vad händer då om den blir godkänd ? Blir man då återbetalnings skyldig för de 4 månaderna man har jobbat ?
När man gör omprövning så kollar KFM din inkomst via skatteverket. De tar (iaf på mig under samtliga tillfällen) minst 6 månader bakåt i tiden.

Så omprövar du om 4 mån, de ser att du har tjänat mer än vad du angav under ditt inledande så tror inte jag det är så himla bra.

Men, vill du ta risken så gör det.
Dock är KFM rätt tydliga I sin vägledning, som du har länk till, om hur de ser på detta med ökad inkomst under ens tidiga skuldsanering.

När man gör omprövning så kollar KFM din inkomst via skatteverket. De tar (iaf på mig under samtliga tillfällen) minst 6 månader bakåt i tiden.

Så omprövar du om 4 mån, de ser att du har tjänat mer än vad du angav under ditt inledande så tror inte jag det är så himla bra.

Men, vill du ta risken så gör det.
Dock är KFM rätt tydliga I sin vägledning, som du har länk till, om hur de ser på detta med ökad inkomst under ens tidiga skuldsanering.
Jag menade om att jag skickar in en omprövning nu och samtidigt jobbar 4 månader . Det är ett säsongsbetonat jobb. Jag har då avslutat extrajobbet när omprövningen prövas eftersom den tar ca 4 månader . Som du säger är det samtidigt dumt att riskera något .

Jag menade om att jag skickar in en omprövning nu och samtidigt jobbar 4 månader . Jag har då avslutat extrajobbet när omprövningen prövas eftersom den tar ca 4 månader .
Men ligger du inte på inledande nu?

Du kommer ju få frågan varför du inte sa vid ditt inledande att du skaffade detta extrajobb.

Har fått positivt beslut nu men har inte vunnit laga kraft ännu .
Min uppfattning är att du har skyldighet att informera enligt skuldsaneringslagen (Lag (2016:675) om skuldsanering).

Dvs du är skyldig att omedelbart meddela Kronofogden om förändringar i din ekonomi, även innan skuldsaneringen vunnit laga kraft. Detta eftersom en väsentlig förändring, som en ny eller ökad inkomst, kan påverka både beslutet i sig och betalplanens innehåll.

Men - det är så jag tolkar saker. Så om jag vore dig skulle jag kontakta min handläggare och upplysa denne om detta och då se vad som sägs. I annat fall faktiskt skita i extrajobbet och bara landa i min skuldsanering. Sedan så upprepar jag igen - första tiden man har skuldsanering och man får ökad inkomst så är det inte så enkelt som att "du får öka ditt betalutrymme med upp till 4000 kr/mån innan du behöver söka omprövning". Det är annorlunda under första tiden och att inte förstå det = kan bita dig i baken.

Mer råd än så kan jag inte ge. Och jag ger råd utifrån hur jag har uppfattat lagen och riktlinjen, men jag är inte juridiskt utbildad.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp