Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag vet inte vad jag ska göra

Ajdå.. ja men jag ska höra mig för. Men också försöka sitta lugnt i båten. Det här är ju bara början.

Kämpa på Kotten , ta hjälp!
Känner igen mig i din situation, tyvärr slutade det med skuldsanering och skulder på 2 miljoner , det kan riktigt snabbt gå riktigt åt helvete. Pengarna som man inbillar sig är det största problemet , är när det väl kommer till kritan det minsta, det finns så mycket mer att förlora i livet än pengar. Innan man inser det är det lätt att återfallen radar upp sig,
Ta hjälp , och njut av att du har en så fin pappa,

Kärlek !

Hej @Kotten

Starkt att du berättade och fint att din pappa ville hjälpa. Du har nu förutsättningar att styra upp allt, se verkligen till att ta till vara på det.

Jag vet att det inte är kul att höra men precis som några andra gjort så höjer även jag varningens finger.

I likhet med dig så har jag också fått ekonomisk hjälp av familjemedlemmar när jag suttit i skiten. 2 gånger till och med och skammen blir bara värre varje gång. 3e gången ville jag inte ha hjälp med ekonomin, utan bara stöd på andra icke materiella sätt. Familjen hade raserat sin ekonomi för att ”rädda” mig. För varje gång jag fick hjälp med skulderna kändes det kortsiktigt väldigt bra (lättnad) men det riktiga problemet var inte löst. Skammen av att ha ljugit/undanhållit för sina kära och låtit det gå så långt och sorgen över allt man förlorat (både tid och pengar för mig men för andra även relationer) samt spelproblem. Allt det satt kvar och även om jag kunde komma på banan i några månader, kanske något år till och med så satte jag mig i skiten igen för att jag aldrig tog ansvar för mig själv och problemet.

Hitta det som fungerar för dig men det viktiga är att du börjar ta hand om dig själv och ditt välmående. En stor del i det är att komma till bukt med ditt spelmissbruk. Släpp aldrig garden.

Lev inte i det förflutna utan acceptera och gå vidare men glöm aldrig när du mådde som värst så du aldrig sätter dig i situationen igen. Ingen vill eller ska behöva må så.

Den energi och tid du lagt på detta, tänk bara vad du kan åstadkomma om du lägger det på något konstruktivt nu.

Ta hand om dig!

Vill också tillägga att jag minns hur jag kände mig extremt tacksam och motiverad i stunden att komma på banan och svor till mig själv att jag skulle inte sätta mig i samma situation igen efter att ha fått hjälp första och andra gången med skulderna men ändå, förr eller senare, så hände det. I stunden trodde jag verkligen ”no biggie” ”det här fixar jag” ”jag är annorlunda”. Jag läste på forumet om folk med skulder i miljonklassen och förstod inte hur man kunde hamna där. Sen hamnade jag där själv med 1,7 miljoner kronor i skulder 3e gången. För varje gång blev hålet bara djupare och djupare.

Så som sagt, släpp aldrig garden och bokstavligen ta hand om ditt välmående för jag tror inte man är lika sugen på att fly verkligheten när verkligheten är riktigt härlig! Vi är alla ansvariga för våra liv, välmående och misslyckanden såväl som framgång. Ofta brukar dåliga beslut tas när man mår dåligt och bra beslut när man (på riktigt) mår bra.

Tack för du delar med dig. Jag tycker hela situationen är lite läskigt. Att man kan sakta gå längre in i dimman utan att riktigt märka av det på något sätt. Det känns som att jag varit i en stor mörk jävla skog men fortfarande kunnat kommunicera med mina nära. Men det är bara jag som varit i skogen... Flummigt, jag vet men på något sätt känns det som jag har magiskt trollats tillbaka till verkligheten där fortsätter människor leva, barn växa och matpriser öka och jag vill inte vara ensam i skogen igen. Läskig plats

Tack för du delar med dig. Jag tycker hela situationen är lite läskigt. Att man kan sakta gå längre in i dimman utan att riktigt märka av det på något sätt. Det känns som att jag varit i en stor mörk jävla skog men fortfarande kunnat kommunicera med mina nära. Men det är bara jag som varit i skogen... Flummigt, jag vet men på något sätt känns det som jag har magiskt trollats tillbaka till verkligheten där fortsätter människor leva, barn växa och matpriser öka och jag vill inte vara ensam i skogen igen. Läskig plats
Så är det. Missbruk är tyvärr alldeles för vanligt och orsakerna varierar från person till person. Alkohol eller mat eller sex eller spel, spelar ingen roll. Din kropp kräver dopamin i löjliga mängder. Det bästa är att man försöker hitta något annat som INTE är skadligt som kan ge dopamin. Tydligen ska motion vara en sådan sak, exempelvis. Men det går ju missbruka även träning. Precis allt.

Jag fick höra att jag skulle se mitt missbruk som en stor badboll. Antingen kan jag stå ute i vattnet och försöka trycka ner den under vattenytan, men den kommer ju försöka ta sig upp och flyta på vattnet. Eller så kan jag ta badbollen under armen och gå med den där och tillslut inte märka av den eftersom den knappt väger något. Men den finns alltid där och det kommer finnas tillfällen då man står frenetiskt i det blå och försöker trycka ner den under ytan igen. Lycka till Kotten! =)

Så är det. Missbruk är tyvärr alldeles för vanligt och orsakerna varierar från person till person. Alkohol eller mat eller sex eller spel, spelar ingen roll. Din kropp kräver dopamin i löjliga mängder. Det bästa är att man försöker hitta något annat som INTE är skadligt som kan ge dopamin. Tydligen ska motion vara en sådan sak, exempelvis. Men det går ju missbruka även träning. Precis allt.

Jag fick höra att jag skulle se mitt missbruk som en stor badboll. Antingen kan jag stå ute i vattnet och försöka trycka ner den under vattenytan, men den kommer ju försöka ta sig upp och flyta på vattnet. Eller så kan jag ta badbollen under armen och gå med den där och tillslut inte märka av den eftersom den knappt väger något. Men den finns alltid där och det kommer finnas tillfällen då man står frenetiskt i det blå och försöker trycka ner den under ytan igen. Lycka till Kotten! =)

Bra visualiserat :tummen:
Det gäller att hitta nya rutiner i livet. Rutiner som blir självklara och ersätter de gamla destruktiva rutinerna kring spel, alkohol etc. Nya rutiner som gör att ”motorvägarna” i hjärnan sakta minskas och belöningarna uppstår på annat sätt, t ex träning, naturen, socialt umgänge, laga mat, fotografering, pysslande, promenader etc.
Detta går, men det handlar om att verkligen vilja bryta med sitt gamla liv och helhjärtat gå in för det nya ljusa livet, med nya mål. Finns inte viljan där på riktigt, alltså på riktigt riktigt, kommer det aldrig funka.

Jag ska ta alla era råd på allvar. Tack igen för allt stöd. Helt otroligt vilka människor det finns
Bra jobbat av dig, att berätta och vara ärlig mot både din pappa och mot dig själv! Nu kan det bara bli bättre. Ta allas råd och tips och ta denna chansen och bygg upp dig själv och ditt liv igen. Du har miljoner saker att kämpa för, pengar är inte allt, finns så mycket mer här i livet som är värt att kämpa för!
Jag har själv ett spelmissbruk men har varor spelfri sen 2018. Jag registrerade mig på spelpaus, spärrade mig på zimpler och trustly. Gick på samtal på en beroendemottagning, gick en kbt liknande webbkurs för just spelberoende, fick mycket verktyg och strategier därifrån och den fick mig att verkligen inse hur sjuk min hjärna var. Jag släppte alla mina skulder till kfm, hade skulder på 600.000 hade utmätning i ngt år men den summan triggade mitt spel sug gång på gång och skulderna ökade månad för månad när jag fick skuldsanering 2020 var mina skulder på nästan 1 miljon, sinnessjukt!
idag när jag tänker tillbaka på det och när jag läser om ditt mående och den där känslan, skammen, kräkkänslan, handsvetten och ångesten innan man släpper bomben för någon närstående första gången känns fruktansvärt olidlig och man vill bara självdö. Du är stark som till slut vågade berätta, heja dig och så länge du håller dig spelfri så kommer du att må bättre och ditt liv kommer bli bättre!

Visa fingret till speldjävulen och ge dig fan på att klara detta!

Hej därute. Idag är dagen då jag antingen måste läggas in på psyket eller berätta för min pappa om skulder. Har en dag på mig att betala hyran innan jag blir vräkt och har skulder på 300k. Jag vet inte vem jag är längre. Ljuger om allt för att slippa skammen. Att berätta för pappa vågar jag inte. Jag vågar ingenting men jag har panikångest och sjukskrev mig från jobbet. Finns ni där ute som har ett råd
Jag berättade för min far i augusti, bästa jag gjort. Höll på att tappa det helt och hållet och såg ingen väg ut ur problemet. Hade inte kunnat behålla bostad eller klara ekonomin. Dom hjälpte mig, har kvar mitt hus och kommer nu kunna ta ett samlingslån och fått ner mina utgifter enormt mycket senaste 6 månaderna. Jag skrev ett brev och lät honom läsa det i lugn och ro. Rekommenderar verkligen det så man själv inte börjar snubbla på orden eller försöker linda in det. Lycka till!

Bra beslut av dig att berätta och lägga alla kort på bordet! Jag vet hur det känns då jag själv har gått igenom det.
Det viktigast av allt nu är att du söker hjälp för din missbruk. Annars kommer du trilla ditt igen och hamna i en värre situation.
Du kanske tror nu att du inte kommer göra det men tror mig det kommer tillbaka. Sök hjälp och gå på samtal. Du måste jobba på det här under en en längre period.
Det här säger jag av mina erfarenheter. Jag fick hjälp 3 gånger och varje gång fick jag återfall (spel) innan jag sökte spel. Jag ångrar mig att jag inte sökte hjälp första gången.
Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för dig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp