Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag tänker bara [kompislån]…

Haha, ne men de blir ju bara att jag får 500kr av medlemmar som jag sen måste skicka vidare till nån annan :p egentligen, annars måste man hjälpa en medlem i taget att bli skuldfri, och de är ju som sagt omöjligt..

Alla har säkert 1kr att kunna avvara ibland, men då är det ju enklare att alla lägger sin 1kr på sig själva istället. Då vet man ju att de gör ett resultat i slutändan.
Låter som pyramidspel ;)

Det har vi redan testat. Och det gick inte. Eller tanken var att man skänkte (men det blev lån i många fall trots det...). Det största problemet var att vissa frågade alla om pengar, hela tiden.

Såhär såg det ut:

Ibland kan det köra ihop sig ekonomiskt och det är långt till nästa lön. För dessa tillfällen har vi skapat denna tråd. Hjälp andra medlemmar månaden ut som har det tufft ekonomiskt, eller fråga om hjälp om du behöver pengar innan nästa lön för det viktigaste.

För dig som behöver ekonomisk hjälp

• Du behöver vara medlem på forumet och ha gjort minst 5 inlägg
  • Förklara din situation och vad du behöver pengarna till kortfattat
  • Sändaren bestämmer summa men berätta gärna hur mycket du behöver, tänk på att det inte ska handla om några större belopp
  • Avser du betala tillbaka kan du skriva det, men det är inget krav
  • Antingen kan du skriva i denna tråd och fråga om hjälp
  • Eller så kan du skicka PM till de som öppet skrivit att de kan hjälpa till
  • Bankkonto är bäst, i de flesta fall anonymt för båda
  • Swish går också, men är inte anonymt
  • Ett tack räcker långt när du väl fått hjälp
För dig som tänker skänka

• Du skänker pengar, inget lån alltså
  • Skänk max 500 kr
  • Vissa kan skriva att de avser att betala tillbaka. Tänk dock på att även om de skriver det och sen inte kan fullfölja, så kan du inte kräva pengarna tillbaka
  • Läs igenom varför personen behöver pengar och vad de ska användas till, verkar det rimligt?
  • Kontrollera så att medlemmen har minst 5 inlägg
  • Du kan även posta ett inlägg direkt om att du vill hjälpa någon (vi plockar bort dessa efter en viss tidsrymd)
  • Skicka till bankkonto är bäst, i de flesta fall anonymt för båda
  • Swish går också, men är inte anonymt
Övrigt

• Det är inte ok att be om pengar från flera olika, särskilt via PM.
  • Använd tråden om du behöver ekonomisk hjälp, använd inte PM för det.
  • Du som skänker, skriv vem du hjälpt, så slipper någon annan skänka till samma.

Det har vi redan testat. Och det gick inte. Eller tanken var att man skänkte (men det blev lån i många fall trots det...). Det största problemet var att vissa frågade alla om pengar, hela tiden.

Såhär såg det ut:
Tacksam att det försvann!

Var ett evigt gnäll om att man inte fick tillbaka pengar, och tyckte inte alls att gåva var en gåva..

Ja, jag är jävligt dåligt på matte men jag fick inte ihop det i mitt huvud men det kanske fungerar på något annat sätt som jag inte förstår.
Jag tror kanske att hen menade om du tex har ett lån på 30k som du vill bli av med, och som kostar 1500 i månaden, så isf hjälper vi dig, och sen hjälper du någon annan osv.
Detta kan var bättre idé än att man lånar pengar till varandra. Istället hjälper vi varandra med något konkret.

Jag tror kanske att hen menade om du tex har ett lån på 30k som du vill bli av med, och som kostar 1500 i månaden, så isf hjälper vi dig, och sen hjälper du någon annan osv.
Detta kan var bättre idé än att man lånar pengar till varandra. Istället hjälper vi varandra med något konkret.
Ingen aning men jag får inte ihop det i mitt huvud.

Absolut, men hur många kommer hjälpa andra när man själv fått hjälp?
Vill inte tro ont om folk, men många kommer nog ta emot hjälpen och så "drar" dom härifrån. typ :)

Absolut, men hur många kommer hjälpa andra när man själv fått hjälp?
Vill inte tro ont om folk, men många kommer nog ta emot hjälpen och så "drar" dom härifrån. typ :)
Kan hålla med dig. Därför borde detta vara ett i princip stängt forum. Vilket kanske heller inte funkar. Men jag hade önskat att det var lite så.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp