Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag orkar inte mycket mer..

Jag har kämpat så länge och jämt dyker det upp något som slår undan benen på en.. jag orkar inte kämpa mer för att hålla mig över ytan men är så rädd för att släppa taget och låta skulder gå till kronis..
En del säger att det kommer bli det bästa jag gör för min egna skull, andra säger NEJ, gör vad du kan för att undvika kronis!
Jag förstår väl att undvika kronkalle är väl något alla helst vill men vad gör man när man är uttömd på energI och vill bara ha ett fungerade liv tillbaka igen :,( Dessa 4 år som spelmissbrukare har varit dem mörkaste åren, det har tagit så mycket för mig. Jag har spärrat mig från spelsidor och tagit tag i att försöka rehabiliteras.
Jag är så ledsen bara just nu..

Har man kämpat länge är det mycket bättre att släppa till KFM - möjligtvis med undantag för om man äger sitt boende och det inte är maximalt belånat. Självklart ska man göra vad man kan för att undvika att hamna där, men att det skulle vara så hemskt är klart överdrivet.

Du kan få kontroll över din ekonomi om du bara börjar, kika på hur du kan få in pengar snabbt & bestämmer dig för att sluta spela! Ex. Skattejämkning, byte av bostad, sälja bil, byta jobb, ta ut comp timmar?

Har själv 17 olika lån och jag gör allt för att det inte ska gå till kfm, lägg dig inte platt innan du försökt att ställa allt tillrätta. Jag vet att det känns jobbigt att ta tag i allt, men mitt råd är att börja med de absolut akuta sen beta av månad för månad. Lista upp lånen så du ser i vilken ände du ska börja prioritera och framför allt sluta spela!

Kämpa på

Som du skriver så blir det ju tips åt båda hållen. Det beror helt på situationen tror jag. Men det som Zed skriver att ställa upp alla lån, månadskostnader och räntor så du ser vad du har framför dig. Hur ser läget ut då? Hur stor är din skuldsättning i jämförelse med inkomst? Vad har du över (om du har något över) när alla lån, hyra etc är betalt. Om du behöver jobba extra så måste du besluta om du orkar det. hur mycket och ungefär hur länge måste du i så fall orka med extrajobb ? Jag själv var i en sån situation där skulderna är skyhöga men månadsbetalningar tillsammans med hyra och mat per månad går precis ihop. Hade jag hamnat i en karusell där jag var tvungen att jobba mycket extra eller leta fler lån hade jag nig starkare övervägt kronis. Men nu kämpar jag på eftersom det funkar i min situation. Men du måste känna om det funkar för dig. Finnas många här som har släppt sitt till kronofogden och som beskriver det som räddningen och inte alls så farligt som dom trodde.

Och så klart, att du har slutat spela och kämpar för att hålla det är det överlägset viktigaste för att både orka och klara en sån situation!

Stort lycka till vilket beslut du än tar!

Kan ju också flika in att jag själv inte släppte till KFM, men med facit i hand önskar jag att jag hade gjort det. Jag kämpade i mer än 10 år och hade jag vetat att det skulle ta så lång tid skulle jag svalt stoltheten och släppt allt direkt. När det väl löste sig (och jag är inte skuldfri idag, men har bara ett stort lån) berodde det på stora förändringar från min sida. Jag flyttade 30 mil till ett mer välbetalt jobb och billigare lägenhet. På så sätt kunde jag optimera mina förutsättningar till ett samlingslån och gick från låneutgifter (ränta + amorteringar) på omkring 14 000 per månad till ca 4 000.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp