Jaha, så jäkla orättvist isåfall. Hur ska man då kunna försörja sig? Jag förstår ju om man hade förskingrat eller nåt, men inte privata skulder.Hej Det ska jag göra idag och har tidigare frågat om detta med jobb som ekonom till dem och de hänvisade till facket och ringde dem då och då sa de att man visst kan bli av med sitt jobb pga detta. Då bestämde jag mig göra allt men tyvärr går det inte längre och vill hellre ha skuldsanering än löneutmätning och vill försöka köpa mig tid, har inte några skulder hos kfm idag och undrar om jag släpper allt nu, hur lång tid tar det innan de hamnar där ? Så kan jag vänta lite med skuldsanering och då ser dem att man gjort det man kan ännu mera, mår så dåligt och känner mig som världens mest värdelösa människa
tror inte detMen,om du använder det för att sänka månadskostnader kanske det hjälper
Ok har du, enligt facket kan man bli uppsagd pga av personliga skäl om man arbetar inom ekonomi och får löneutmätning. Men skönt att höra men det är säkert beroende på var man arbetarDu blir inte av med jobbet om det "bara" handlar om skulder till KFM. Jag har varit i samma sits, men med högre position, visst lite surt att prata med arbetsgivaren, det kändes verkligen som ett nederlag.
![]()
Platsen för ditt företag
På verksamt.se samlar myndigheter information och tjänster för dig som ska starta eller driver företag.www.verksamt.se
Vilket fack är du medlem i?Ok har du, enligt facket kan man bli uppsagd pga av personliga skäl om man arbetar inom ekonomi och får löneutmätning. Men skönt att höra men det är säkert beroende på var man arbetar
Ja men min make är inte alls förstående och det önskar jag och dottern är bara arg och ledsen och känns som allt är mitt fel och har inte någon att prata med. Har hamnat här av helt olika anledningar inte konsumtion men försökt reda ut allt och det får man bara skit för. Vill hellre ha skuldsanering och inte löneutmätning för då försvinner ju skulden aldrig hellre man har ett tidsbestämt datum så man blir av med skiten. Annars ska man ha löneutmätning resten av sitt liv och då kan man lika väl strunta i att leva. Känns så. Vill skicka in en ansökan som känns bra och välarbetad och inte bara för att.Jaha, så jäkla orättvist isåfall. Hur ska man då kunna försörja sig? Jag förstår ju om man hade förskingrat eller nåt, men inte privata skulder.
Först går ju allt till inkasso, sen verkar det som att vissa räkningar aldrig kommer därifrån till kronofogden. Men gissningsvis tar det några månader. Men vad jag förstått kan man söka utan ha skuld hos kronofogden.
Om du ska vänta eller inte vet jag inte, det kan nog skuldrådgivaren svara på. Men det borde väl va bättre att ta tag i det nu och inte låta skulderna växa med höga räntor, men som sagt det där kan inte jag nåt om.
Jag förstår att du känner så, det har jag också gjort i sååå många år. Men tyvärr är det så många av oss som av olika anledningar hamnat i skuld. Även de mest "perfekta" och "ordentliga" kan råka ut för livsomständigheter som leder till sjukskrivningar, psykisk ohälsa, destruktiva förhållanden, sorg, depression, dåliga val, höjd ränta, arbetslöshet...you name it. Men att ta tag i det är starkt och oerhört modigt! Jag fick avslag när jag sökte första gången, men fick inledande skuldsanering i nov 22 och hoppas det ska gå hela vägen.
Du är inte en värdelös människa, livet händer. Det går inte ändra det förflutna även om jag gärna vill det. Du är så mycket mer än dina skulder! Det viktiga är att du vill ändra på allt och skapa ett bättre liv för dig och din familj! ❤
Det var Unionen som sa såVilket fack är du medlem i?
Tack för dina fina ord och om landet dömande lärde sig att vi alla är människor skulle vi inte ha psykisk ohälsaJaha, så jäkla orättvist isåfall. Hur ska man då kunna försörja sig? Jag förstår ju om man hade förskingrat eller nåt, men inte privata skulder.
Först går ju allt till inkasso, sen verkar det som att vissa räkningar aldrig kommer därifrån till kronofogden. Men gissningsvis tar det några månader. Men vad jag förstått kan man söka utan ha skuld hos kronofogden.
Om du ska vänta eller inte vet jag inte, det kan nog skuldrådgivaren svara på. Men det borde väl va bättre att ta tag i det nu och inte låta skulderna växa med höga räntor, men som sagt det där kan inte jag nåt om.
Jag förstår att du känner så, det har jag också gjort i sååå många år. Men tyvärr är det så många av oss som av olika anledningar hamnat i skuld. Även de mest "perfekta" och "ordentliga" kan råka ut för livsomständigheter som leder till sjukskrivningar, psykisk ohälsa, destruktiva förhållanden, sorg, depression, dåliga val, höjd ränta, arbetslöshet...you name it. Men att ta tag i det är starkt och oerhört modigt! Jag fick avslag när jag sökte första gången, men fick inledande skuldsanering i nov 22 och hoppas det ska gå hela vägen.
Du är inte en värdelös människa, livet händer. Det går inte ändra det förflutna även om jag gärna vill det. Du är så mycket mer än dina skulder! Det viktiga är att du vill ändra på allt och skapa ett bättre liv för dig och din familj! ❤