Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

När uppkom den skulden?

Jag har ingen aning men min spontana gissning är att det är skatteskulden för inkomstår 2023.

Jag har iallafall inte dragit på mig nya skulder sedan inledande.

Jag har ingen aning men min spontana gissning är att det är skatteskulden för inkomstår 2023.

Jag har iallafall inte dragit på mig nya skulder sedan inledande.
När fick Du inledande då?
Tänker på om den skatteskulden uppkom efter ditt inledande, men har Du koll på att Du inte dragit på dig nya skulder så är nog min tanke fel :tummen:

När fick Du inledande då?
Tänker på om den skatteskulden uppkom efter ditt inledande, men har Du koll på att Du inte dragit på dig nya skulder så är nog min tanke fel :tummen:

Jag fick inledande för 1 år sedan.

Skatteskulden kan ju inkommit efter det - om det exempelvis är räntan. Men räntan är ju fortfarande baserad på inkomstår 2022 eller 2023.

Vore ju jävligt segt om man nu ska löneutmätning på 11.000 vid sidan av saneringen. Litet belopp förvisso i sammanhanget men rätt ska vara rätt.

Skatteskulden kan ju inkommit efter det - om det exempelvis är räntan. Men räntan är ju fortfarande baserad på inkomstår 2022 eller 2023.

Vore ju jävligt segt om man nu ska löneutmätning på 11.000 vid sidan av saneringen. Litet belopp förvisso i sammanhanget men rätt ska vara rätt.
Om det nu är 2023 års restskatt, undrar när det räknas ifrån att skulden uppkom? Skulle ju kunna vara efter ditt inledande?

Men Du har rätt, rätt skall vara rätt.

Om det nu är 2023 års restskatt, undrar när det räknas ifrån att skulden uppkom? Skulle ju kunna vara efter ditt inledande?

Men Du har rätt, rätt skall vara rätt.
Jag ska nog sluta spekulera känner jag, dags för @Lasseman och hans expertis :tummen:.

Till mig sa dem att eventuella skatteskulder som uppstår efter inledande inte räknas i saneringen. Det handlar om det faktiska datumet som skulden överlämnas till kronofogden, då uppstår skulden. Att skulden egentligen uppkom under inkomståret innan inledandet var oväsentligt sa min handläggare. Sen om hon har rätt eller fel, det vet jag inte.

Till mig sa dem att eventuella skatteskulder som uppstår efter inledande inte räknas i saneringen. Det handlar om det faktiska datumet som skulden överlämnas till kronofogden, då uppstår skulden. Att skulden egentligen uppkom under inkomståret innan inledandet var oväsentligt sa min handläggare. Sen om hon har rätt eller fel, det vet jag inte.
I mitt fall stämmer inte det, jag fick inledande i Juli, skulden från SKV gick till KFM i oktober eller november, den den skulden ingår i min sanering.
Däremot hade jag ju fått min deklaration före inledande, vilket förmodligen inte @Terry_ fått…om det nu betyder något.

Skulden uppstår när sista betalningsdagen gått ut, spelar ingen roll när borgenären skickar det vidare till Kronofogden.

Skulden uppstår när sista betalningsdagen gått ut, spelar ingen roll när borgenären skickar det vidare till Kronofogden.
Helt sjukt att det kan vara så olika. Jag hade ju inledande, min skuld ingick inte eftersom att den "inte hade uppstått" än enligt handläggaren. Tror att den kom in i början på november 2023 skatteskulden från 2022, och jag fick inledande i oktober.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp