- Meddelanden
- 4 159
- Mottagna reaktioner
- 4 066
- Poäng
- 2 617
Så trist och du har tveklöst rätt - Få saker jag stressat upp mig över i livet. Men ekonomi är en av dom. För min egen del så har det i perioder lett till dålig sömn, ohälsosamt drickande, stress, hög puls/blodtryck och vid något tillfälle att man mått riktigt dåligt. Nästan allt gick över efter jag släppte hela berget av skulder och sökte skuldsanering.Verkligen, sen har jag sådan medicin för hjärtat. Indural 20 mg nu.
Dessa hjärtrusningar berättade kardiologen beror uteslutande på stress i min relativt unga ålder.
Finns ingen annan förklaring (hade 24 timmars EKG).
Hade vi haft statistik och siffror så tror jag faktiskt att andelen personer med ekonomiska problem som drabbas utav stressrelaterade sjukdomar hade varit ganska överrepresenterade.
Men jag förstår att det är än värre för många. Tunga depressioner och psykisk ohälsa, mardrömmar, panikattacker, grov ångest, självmordstankar, självmord, social isolering, tung medicinering och självmedicinering, utbrändhet, förstörda familjer och relationer, svält, privata lån och svek som går ut över andra etc.
Jag skulle säga att mörkertalet är så enormt att nästan 100% av dom som går back varje månad under lång tid har någon grad av högre stress och upplever olika konsekvenser.
Ekonomi är inte allt som man säger. Men det är en av dom 3 viktigaste grundpelarna.
Hälsa, Familj och Relationer, Ekonomi
Om en av dom blir tungt förstörd så har det väldigt tuffa konsekvenser och långvariga störningar i livet.
Längre och värre konsekvenser än om något annat viktigt förstörs. Det är det jag menar men 1 av 3 viktigaste grundpelarna. Dåliga saker kan hända, du kan tappa jobbet eller vantrivas eller något annat jobbigt händer och det ställer till med problem ett tag, men aldrig lika länge och lika grova problem som ex totalförstörd ekonomi eller totalförstörd hälsa eller familj/viktiga relationer.
Senast ändrad: