Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

Två dagar sedan mitt beslut skulle trätt i laga kraft, men ser fortfarande skuldsaldo på KFM :-( Ska man vara orolig? Eller lugn? Eller både och? D:
Dom ligger efter med allt, det är tydligen ett jäkla tryck på allting där nu och värre blir det med stundande ledighet, den informationen fick jag igår från en handläggare på myndigheten.

Det kom in ca 10.000 st nya medellanden om dagen nu och det tog ca 4 arbetsdagar att gå igenom 1 dags medellanden, så du kan ju tänka dig att det är smått kaos med allt nu!

Saker tar och kommer ta längre tid, så du kan vara lugn!

Tycker absolut inte du ska vara orolig, är det inte nollat förrän på onsdag-torsdag kan du vara orolig men nu är det ju helt enligt plan.

Om jag nu mot all förmodan får laga kraft, hur skulle det fungera om jag har kratigt högre lön i januari/februari för att sedan i mars och april sjunka? För om bogenärerna kollar med skatteverket och jag ligger kraftigt över i januari kan dom då komma att överklaga eller är det året man går på?

Skriva på omedelbart kommer jag inte göra, man har ju till att börja med 10 dagar på sig att skriva på den första delgivningen om jag fattat rätt, sedan kommer en påminnelse där du också som jag förstått har 10 dagar på dig, då har man förhalat en månad bara där vilket man kan skylla bero på i stort sett vad som helst om frågan dyker upp, det är det inte säkert att den gör, det viktiga är dock att man skrivit under 1 - 2 månader innan inledning påbörjas som jag förstår för att det ser bättre ut om allt ligger hos fogden när inledning påbörjas.

Jag läser...

"Vid bedömningen om skuldsaneringen är skälig kommer hänsyn tas till skuldernas tillkomst, dina ansträngningar och försök till att fullgöra dina förpliktelser och hur du medverkat under handläggningen av ärendet."

Det tolkar jag som så att man...

1. Kontrollerar/söker information om varför man fått skulden.

2. Kontrollerar/söker information om att jag haft kontakt med de olika borgenärerna om försök till olika uppgörelser, ansökningar om amorteringsfritt o.s.v. samt betalat vad jag kunnat.

3. Är handläggaren tillmötesgående och ger hen den information som efterfrågas inom de tidsintervall som anges, detta då under inledande.
Skuldsanering är reglerat i lag. Men det finns mycket tolkningsutrymme. Så det kan ses som negativt om du inte ens har velat hantera dina skulder genom att skriva på delgivningarna.
Man skulle t.ex kunna motivera ett avslag med att du inte gjort vad du kunnat för att betala dina skulder... Så är det ny ansökan och väntetid som gäller :)

Om jag nu mot all förmodan får laga kraft, hur skulle det fungera om jag har kratigt högre lön i januari/februari för att sedan i mars och april sjunka? För om bogenärerna kollar med skatteverket och jag ligger kraftigt över i januari kan dom då komma att överklaga eller är det året man går på?
Ahh denna eviga fråga :)
Är det en märkbar förbättring så hade jag stoppat undan pengarna för att vara beredd på att betala in en engångssumma. Med lite tur så får du ändå behålla det. Nu är din sanering fortfarande under inledande och har den inte vunnit laga kraft så ska du väl meddela handläggaren av ärendet omgående?

Jag har ingen handläggare då jag har fått beslut.

hmm, ja då blir det ju en omprövning och hoppas på att dem inte vill ha pengarna :)

Jag är inte så säker att jag kan ompröva innan ett laga kraft, sen kan jag inte heller ompröva innan jag har eventuellt skrivit avtal på mitt nya arbete.

Det jag tänker är, om jag skulle mot all förmodan få laga kraft då kommer jag invänta första lönen i januari 2025.

Spara/lägga undan dom pengarna. Ompröva och skulle det bli att jag får betala min slutlön ifrån mitt gamla arbete får jag helt enkelt göra det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp