Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

Nu ska vi inte hålla på med olagligheter här... Men.... pengar på konto kan försvinna genom att KFM utmäter dem. Kontanter är svårare att utmäta... *hint* *hint*
Jag är införstådd i det, har konton i andra länder så det blir ett kontantuttag en gång per månad och en promenad till Western Union för överföring tills jag vet vad som händer.

Men det jag mest funderar, hur länge kan man hålla sig undan delgivning, 4 - 5 månader verkar ju absolut inte vara några problem när jag läser i andra trådar...

Jag är införstådd i det, har konton i andra länder så det blir ett kontantuttag en gång per månad och en promenad till Western Union för överföring tills jag vet vad som händer.

Men det jag mest funderar, hur länge kan man hålla sig undan delgivning, 4 - 5 månader verkar ju absolut inte vara några problem när jag läser i andra trådar...
Det beror på...
Har du planer på att söka skuldsanering så kan det ses som dåligt att man inte tagit emot sin delgivning (försvårande).
Planerar du att bli skuldfri genom utmätning så kan du fördröja det rätt länge. Men dem kommer börja knacka på hemma hos dig eller din arbetsgivare om du inte skriver under.

Det beror på...
Har du planer på att söka skuldsanering så kan det ses som dåligt att man inte tagit emot sin delgivning (försvårande).
Planerar du att bli skuldfri genom utmätning så kan du fördröja det rätt länge. Men dem kommer börja knacka på hemma hos dig eller din arbetsgivare om du inte skriver under.
Har sökt skuldsanering för några dagar sedan, släpper allt från nästa månad, 100% säker att jag får inledande men det tar ca 7 månader stod det, bryr mig inte så mycket om dom kontaktar min arbetsgivare, jag är högsta chef på plats i mitt område, hemma är jag aldrig, hos flickvännen mest.

Delgivning före skuldsaneringen har inget med det att göra så det stämmer inte, det frågade jag om när jag pratade med fogden idag. Det är när inledande är igång det ställs krav på samarbete, inte före.

Det är inte kallhyra som gäller. Det är total bostadskostnad (Värme, vatten, sopor, hyra) El för varme ingår men inte hushållsel.
I de allra flesta bostäder så ingår driftkostnader som vatten, sopor, fjärrvärme etc i kallhyran.

El, bredband, tv är vanligare att man betalar separat.

I de allra flesta bostäder så ingår driftkostnader som vatten, sopor, fjärrvärme etc i kallhyran.

El, bredband, tv är vanligare att man betalar separat.
Nej... Kallhyra är enbart bokostnaden. dvs ingen värme, vatten eller dylikt.

"

Vad är kallhyra?​

Kallhyra innebär att du som hyregäst betalar hela värmekostnaden. I hyran du betalar ingår alltså inte kostnaden för el, värme och vatten - det betalar du separat. "

"Det som skiljer mellan kallhyra och varmhyra är vilka kostnader som ingår. Kallhyra täcker endast själva boendeytan, medan varmhyra inkluderar även kostnader för värme, vatten och ibland elektricitet."

- https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/kallhyra/

Varsågod...

Ringde skuldrådgivare idag och kronofogden, båda sa att det bara var att släppa allt utom hyra, el, a-kassa, mobil, och försäkringar.

Den sistnämnda sa att han igentligen inte fick säga något om någonting eller för den delen rekommendera något men han sa "Lyssna på skuldrådgivare så blir det bra" Det tolkar jag som att han höll med, likaså frågade jag om vad jag ska göra med alla pengar som blir över, är runt 35.000 kr som blir över efter vanliga räkningar, då svarade han sätt in dom på ett konto tills vidare och avakta vad som händer, alltså han sa inte att jag skulle betala nått eller för den delen köps nått.

Spara dom så länge...

Så om jag håller mig undan allt som har med delgivningar att göra så kanske jag hinner få inledande i Juni innan löneutmätning!?
Ta ut pengarna

Har sökt skuldsanering för några dagar sedan, släpper allt från nästa månad, 100% säker att jag får inledande men det tar ca 7 månader stod det, bryr mig inte så mycket om dom kontaktar min arbetsgivare, jag är högsta chef på plats i mitt område, hemma är jag aldrig, hos flickvännen mest.

Delgivning före skuldsaneringen har inget med det att göra så det stämmer inte, det frågade jag om när jag pratade med fogden idag. Det är när inledande är igång det ställs krav på samarbete, inte före.
Jo de tittar på helheten så att förhala processen kan ligga dig i fatet.
Skriv på dina delgivningar omgående annars åker du kanske på skäligheten.

Jo de tittar på helheten så att förhala processen kan ligga dig i fatet.
Skriv på dina delgivningar omgående annars åker du kanske på skäligheten.
Skriva på omedelbart kommer jag inte göra, man har ju till att börja med 10 dagar på sig att skriva på den första delgivningen om jag fattat rätt, sedan kommer en påminnelse där du också som jag förstått har 10 dagar på dig, då har man förhalat en månad bara där vilket man kan skylla bero på i stort sett vad som helst om frågan dyker upp, det är det inte säkert att den gör, det viktiga är dock att man skrivit under 1 - 2 månader innan inledning påbörjas som jag förstår för att det ser bättre ut om allt ligger hos fogden när inledning påbörjas.

Jag läser...

"Vid bedömningen om skuldsaneringen är skälig kommer hänsyn tas till skuldernas tillkomst, dina ansträngningar och försök till att fullgöra dina förpliktelser och hur du medverkat under handläggningen av ärendet."

Det tolkar jag som så att man...

1. Kontrollerar/söker information om varför man fått skulden.

2. Kontrollerar/söker information om att jag haft kontakt med de olika borgenärerna om försök till olika uppgörelser, ansökningar om amorteringsfritt o.s.v. samt betalat vad jag kunnat.

3. Är handläggaren tillmötesgående och ger hen den information som efterfrågas inom de tidsintervall som anges, detta då under inledande.

Senast ändrad:
Två dagar sedan mitt beslut skulle trätt i laga kraft, men ser fortfarande skuldsaldo på KFM :-( Ska man vara orolig? Eller lugn? Eller både och? D:

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp