Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Funderar på att jämka oktober/november för totalt 10.000 kr (5000 kr mer i oktober, 5000 kr mer i november) sen betalfri månad december när jag skattar som vanligt. Tror jag är god för 10.000 kr på skatteåterbäringen så jag anser det som mina egna pengar. Klarar mig också god bit under gränsen för att behöva ompröva har jag räknat på om jag skulle få 5000kr mer netto under 2 månader.

Men vad skulle hända om jag i ett scenario har räknat lite fel och man ex får skattebesked där man är betalningskyldig 2000kr. Räknas det då som gynnande av borgenär om man betalar in dom 2000 kronerna till skatteverket nästa år? Blir det ett belopp att betala tillbaka så blir det ett belopp av väldigt ringa natur. Säg max 2000kr.

Senast ändrad:
Förutsättningar vad ansökan? ☺️
Beror på vilka förutsättningar du frågar efter.

Skulder 1.4-1.5 miljoner. Dem drar 1600 på löneutmätningen. Så min ränta varje månad är högre än utmätning.
Inga skatteskulder eller spelberoende.
Bostad med inget eller lågt övervärde.

Godkänt betalplan igen. Den här veckan har samtliga mina borgenärer fått betalplanen.

När kan jag förvänta mig beslut igen tror ni? Minns inte vad det tog sist för mig.

För mig tog det 3 extra veckor som dem var tvungna att vänta då någon inte kryssat i rutan ”godkänner skuldsanering” i delgivningen. :facepleading: Annars tar det väl 3-4 veckor typ?

Försökt läsa hela tråden men det är för mycket text.

Tänkte kolla om det är någon som fått kortare betalplan senaste tiden?

För mig tog det 3 extra veckor som dem var tvungna att vänta då någon inte kryssat i rutan ”godkänner skuldsanering” i delgivningen. :facepleading: Annars tar det väl 3-4 veckor typ?

Det är snarare regel än undantag att många skiter i att bocka i den rutan väl? Dom skriver på delgivningen och lägger det på lådan men skiter i att bocka i den rutan.
Minns att det var massa sådana för mig förra gången med.

Väntade längst på FSI inkasso, Prioritet Inkasso och Alektum.

2.5 månad för mig totalt mellan betalplan och beslut.

För mig var det 2 borgenärer (intrum och avida) som inte skrev under delgivningen, fick delgivningspåminnelse dom inte skrev under, sen en till påminnense som inte skrevs under.
Sen kom särskild delgivning som dom skrev under eller inte skrev under innan beslut fattades. Tydligen ett vanligt problem i skuldsaneringsärenden att borgenärer tar ännu mer tid på sig med delgivning än privatpersoner.

Godkänt betalplan igen. Den här veckan har samtliga mina borgenärer fått betalplanen.

När kan jag förvänta mig beslut igen tror ni? Minns inte vad det tog sist för mig.
Kommer antagligen gå fort. De är egentligen samma som sist med bara den nya tilllagda. tog knappt 1v för mif när en lades till och nytt beslut kom.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp