Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jättejättepanik! Verkställande KF

Jag förstår att du är rädd, men även om skulderna går till verkställighet betyder det inte att någon kommer hem och tar saker direkt. Kronofogden börjar nästan alltid med att utreda din ekonomi och med din inkomst, sambo och barn är det vanligt att det i stället blir låg eller ingen löneutmätning alls. De tar i princip inte vanliga saker i hemmet och en bil som tillhör din sambo ska normalt inte kunna utmätas för dina skulder. Arbetsgivare kontaktas bara om löneutmätning beslutas, vilket är mycket vanligt och sällan dramatiskt. Det bästa du kan göra nu är att kontakta Kronofogden direkt, förklara din situation och be dem räkna på vad som faktiskt gäller innan du försöker låna pengar i panik.

Jag fick löneutmätning samt hembesök. Dem var intresserade av min bil de trodde var värd ca 80.000kr. Nu var den inte pga ett fel så den fick jag behålla. Hembesöket skedde när jag inte var hemma så det satt bara en lapp i dörren att de sökt mig och att jag skulle kontakta dem vilket jag gjorde med hjärtat i halsgropen, gelé i benen, sus i öronen och panik i blicken.
Han jag ringde upp var hur trevlig som helst. Lyssnade, berättade om sina egna erfarenheter, berättade hur han tog sig ur allt och peppade mig. Bad mig ge långfingret till mitt x.
Efter det är jag inte alls lika rädd för kontakt med KFMz

Jag fick löneutmätning samt hembesök. Dem var intresserade av min bil de trodde var värd ca 80.000kr. Nu var den inte pga ett fel så den fick jag behålla. Hembesöket skedde när jag inte var hemma så det satt bara en lapp i dörren att de sökt mig och att jag skulle kontakta dem vilket jag gjorde med hjärtat i halsgropen, gelé i benen, sus i öronen och panik i blicken.
Han jag ringde upp var hur trevlig som helst. Lyssnade, berättade om sina egna erfarenheter, berättade hur han tog sig ur allt och peppade mig. Bad mig ge långfingret till mitt x.
Efter det är jag inte alls lika rädd för kontakt med KFMz
Själv fick jag bara positiv respons från KFM i dom samtal jag en gång hade med dom.
Inga horn i pannan eller eldgaffel i händerna utan professionellt hjälpsamma blev intrycket jag fick.

En fråga: Varför oroar du dig för din arbetsgivares reaktion?
Är det på grund av att du skäms eller för att du har ett jobb inom en sektor där man inte får ha skulder? Vilket jag på något sätt ändå utgår från att du inte har.
Arbetsgivaren bör stötta dig och väl inte ha för mycket åsikter om ditt privatliv tänker jag (om det nu inte är så att du inte får ha skulder i och med ditt jobb) och om det nu inte framgår på något vis att skulderna uppkommit typ på grund av ett spelberoende.

Tyvärr ser det ut så i dagens samhälle, det vill säga att vi är oerhört många som har det tufft och som har ett eller flera ärenden hos kronofogden.
Med det sagt… önskar jag att det går bra för dig och att dom inte tar några privata tillgångar från er.
Bara en fundering i det du skrev - "arbetsgivaren bör stötta dig etc....om det nu inte framgår att skulderna kommer från tex ett spelberoende"

? Varför skulle inte arbetsgivaren stötta då??

Bara en fundering i det du skrev - "arbetsgivaren bör stötta dig etc....om det nu inte framgår att skulderna kommer från tex ett spelberoende"

? Varför skulle inte arbetsgivaren stötta då??
Givetvis ska arbetsgivaren stötta dig oavsett.
Jag menade mer det andra att arbetsgivaren inte borde ha för mycket åsikter om skulderna gäller annat än om dom uppkommit på grund av spel. För har dom uppkommit på grund av just det så kan man väl kanske räkna med att arbetsgivaren eventuellt kommer ha åsikter kring det.
Då ska denne stötta mer än någonsin.

Men på vilket sätt är du orolig att arbetsgivaren ska få reda på det? Är det en någorlunda vettig arbetsgivare stöttar denne dig i vått och torrt.

Senast ändrad:
Jag har haft löneutmätning i ca 3 år och aldrig fått hembesök. Eller ju, en gång när jag inte var hemma men det var pga en delgivning som jag missade att skriva på.
Men jag har ingen bil och bor i en liten hyreslägenhet så jag tror att de bedömer att de inte har något att utmäta från mig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp