Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jämkning blev fel – hur snabbt kan man rätta och få ny procentsats?

Aa precis .ok men räknas försäkringskassan som sidoinkomst eller hur är det för på mitt beslut om jämkning står bara att huvudinkomsten dvs min arbetsgivare får dra mindre skatt. Övriga inkomster ska beskattas normalt.
F-kassan skriver på deras hemsida att de räknas som sidoinkomst vid jämkning dvs om du har en arbetsgivare så drar f-kassan 30% men är det bara f-kassan du har som inkomst så är jämkning möjligt

Jo den biten känner jag till, men jag menar till Försäkringskassan! Hur skickar man det till dom?
På samma sätt. Gå till ett av deras inlämningskontor där man kan lämna in Post till dem. Då går det snabbt. Annars posta till deras inläsningscentral bara. Jag gjorde så när jag var sjukskriven. Gick på någon vecka innan jag fick jämkning.

Hej jag har utmätning på 18000 i månaden/lönen och antar de mesta är ränta de går till, föra året va det på 55000/ränta i deklarationen antar att de är nästa dubbelt iår eftersom utmätningen började i maj förra året…
Min fråga är kan jag jämka så jag kan få ut mer nästa år i lön.? Ska ja då fylla i räntan på 55000 eftersom de blir att ja måste redovisa all ränta annars??

Hej jag har utmätning på 18000 i månaden/lönen och antar de mesta är ränta de går till, föra året va det på 55000/ränta i deklarationen antar att de är nästa dubbelt iår eftersom utmätningen började i maj förra året…
Min fråga är kan jag jämka så jag kan få ut mer nästa år i lön.? Ska ja då fylla i räntan på 55000 eftersom de blir att ja måste redovisa all ränta annars??

Jämkning är tyvärr ett minne blott för lån utan säkerhet fr.o.m 2026.

För lån utan säkerhet fasas möjligheten till ränteavdrag ut från och med 2025. Detta sker i två steg.

• Skatteåret 2025: Endast 50 procent av räntan på lån utan säkerhet kan dras av.
  • Skatteåret 2026: Ränteavdrag för lån utan säkerhet avskaffas helt.
  • Reglerna kommer att gälla för både befintliga blancolån samt nya lån som tas från och med januari 2025 och framåt.

Jämkning är tyvärr ett minne blott för lån utan säkerhet fr.o.m 2026.

För lån utan säkerhet fasas möjligheten till ränteavdrag ut från och med 2025. Detta sker i två steg.

• Skatteåret 2025: Endast 50 procent av räntan på lån utan säkerhet kan dras av.
  • Skatteåret 2026: Ränteavdrag för lån utan säkerhet avskaffas helt.
  • Reglerna kommer att gälla för både befintliga blancolån samt nya lån som tas från och med januari 2025 och framåt.
Snyggt jobbat av politiker. De håller räntor orimligt lågt, inflationen flyger iväg, bostadspriser, bilar osv skenar i pris, vaggar in folk i lånefällan.

Sedan när folk redan är fast där, då drar vi bort säkerheten. Undra hur många fler som kommer hamna hos kronofogden nu? Vi är redan på rekord nivåer för företagare och privatpersoner.

Men det är ju det dom vill, göra oss ännu mer beroende av att jobba mer och bli löneslavar, skattepengarna ska in.

Hur tänkte dom? Skulle aldrig gjort det gratis att låna, även om man har skyldighet att rannsaka sig själv, så har det eldat på denna lånekarusell.

Kommer bara förvärra situationen för Sverige.

Snyggt jobbat av politiker. De håller räntor orimligt lågt, inflationen flyger iväg, bostadspriser, bilar osv skenar i pris, vaggar in folk i lånefällan.

Sedan när folk redan är fast där, då drar vi bort säkerheten. Undra hur många fler som kommer hamna hos kronofogden nu? Vi är redan på rekord nivåer för företagare och privatpersoner.

Men det är ju det dom vill, göra oss ännu mer beroende av att jobba mer och bli löneslavar, skattepengarna ska in.

Hur tänkte dom? Skulle aldrig gjort det gratis att låna, även om man har skyldighet att rannsaka sig själv, så har det eldat på denna lånekarusell.

Kommer bara förvärra situationen för Sverige.

Artikel senast idag:

"För första gången på flera år minskar skulderna hos Kronofogden efter att ha ökat under flera år.
Det är främst hos unga mellan 18 år och 35 år som trenden brutits."

Tycks snarare att det som regeringen har gjort senaste åren faktiskt har hjälpt och din analys är helt felaktig

Även kronofogden gick tidigare i år ut med samma information i ett pressmeddelande:

Stör det något om man sökt skuldsanering om man söker jämkning?

Det är väl om man åker på skatteskuld sen pga jämkningen antar jag.
Tänker mer på att jag betalat dubbelt iår jämfört med förra året i räntor och jag skrev förra årets ränte avdrag som stod på deklarationen. För att säkerställa att jag inte behöver betala skatt tillbaka.
Har nämligen utmätning på lönen så hade vart skönt att betala mindre skatt och behålla lite mer på lönen nästa år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp