Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jämka - Så här gör du: Steg för steg

Ni som jämkar, jobbar ni bara dagtid och måndag-fredag med fast lön? Misstänker att det blir svårare att jämka och räkna ut rätt lön om man som jag arbetar bara eftermiddagar plus helger och kan diffa nettolön på 2000-3000 kr varje månad.

Jag jämkade 2021 och fick bakskatt på 12 000 kr men hamnade plus efter reseavdrag på 83 000.

Jämkning är ju en prognos för årets inkomster, avdragsgilla kostnader etc. Finns på inget sätt några hinder att jämka vid oregelbundna inkomster, men som du skriver kan skattningen bli något fel. Är man ”rädd” för kvarskatt är det bäst att bedöma prognosen något i underkant. Annars är ju kvarskatt ett gratis lån av staten, vilket jag själv ser som positivt :)

Jämkning är ju en prognos för årets inkomster, avdragsgilla kostnader etc. Finns på inget sätt några hinder att jämka vid oregelbundna inkomster, men som du skriver kan skattningen bli något fel. Är man ”rädd” för kvarskatt är det bäst att bedöma prognosen något i underkant. Annars är ju kvarskatt ett gratis lån av staten, vilket jag själv ser som positivt :)
Nyfiken vad fyller ni i som räntekostnader. Underskottet för 2022 tex?
Det har jag gjort nu, fått beslut ock kommer få ca 4000kr/mån extra efter kalkylen av min lön.
Ni som jämkar vad tycker ni om den här summan?
Jämkar ni nästan hela året? Fram till december? Har det hänt att ni fick betala tillbaka? I fall det blir en stor skuld till Skatteverket, blir det möjligt med en avbetalningsplan?
Jag planerar iaf att sluta jämkningen oktober-november.

Nyfiken vad fyller ni i som räntekostnader. Underskottet för 2022 tex?
Det har jag gjort nu, fått beslut ock kommer få ca 4000kr/mån extra efter kalkylen av min lön.
Ni som jämkar vad tycker ni om den här summan?
Jämkar ni nästan hela året? Fram till december? Har det hänt att ni fick betala tillbaka? I fall det blir en stor skuld till Skatteverket, blir det möjligt med en avbetalningsplan?
Jag planerar iaf att sluta jämkningen oktober-november.

Ca 300 kkr i räntekostnader, och det är i underkant vad jag landar på i år. Jämkar såklart hela året, då eventuell kvarskatt blir ett gratis lån från staten.

Ni som har löneutmätning, fortsätter ni med jämnkning eller ska man ta bort? Vad är bäst? Om man fortsätter, angav ni i sådant fall vid lämning av inkomstuppgifter den % som man har fått Skatteverket (typ 13%) på blanketten?

Ni som har löneutmätning, fortsätter ni med jämnkning eller ska man ta bort? Vad är bäst? Om man fortsätter, angav ni i sådant fall vid lämning av inkomstuppgifter den % som man har fått Skatteverket (typ 13%) på blanketten?
Enda jag ångrar är att jag inte jämkat tidigare, att se 30-40k dras av fogden och se ens skuld inte ens ändras under alla dessa år är skit. Jag får nu ut lite över 4000kr extra varje månad, och dom 4000 är som dag och natt. Att kunna spara 4000kr varje månad är inget jag kunnat göra tidigare, vetskapen att JAG kan bjuda min familj på en resa utomlands vid slutet av varje månad är en av dom få sakerna som får mig att fortsätta kliva upp ur sängen och gå till jobbet...

Enda jag ångrar är att jag inte jämkat tidigare, att se 30-40k dras av fogden och se ens skuld inte ens ändras under alla dessa år är skit. Jag får nu ut lite över 4000kr extra varje månad, och dom 4000 är som dag och natt. Att kunna spara 4000kr varje månad är inget jag kunnat göra tidigare, vetskapen att JAG kan bjuda min familj på en resa utomlands vid slutet av varje månad är en av dom få sakerna som får mig att fortsätta kliva upp ur sängen och gå till jobbet...
Antar att du har löneutmätning. Vilken procent skriver man då man inlämnar inkomstuppgifter, den vanliga eller den som jag har fått tack vare jämkningen?

Jag skickade in min jämkning igår kväll precis innan midnatt och fick imorse kl 05 besked på Kivra ”omprövningsbeslut preliminär A-skatt” är det denna jag skickar in till lönekontoret? Känns som det gick lite väl snabbt?

Jag skickade in min jämkning igår kväll precis innan midnatt och fick imorse kl 05 besked på Kivra ”omprövningsbeslut preliminär A-skatt” är det denna jag skickar in till lönekontoret? Känns som det gick lite väl snabbt?
Ja det är den
Vissa skrev maskinellt

Hur många % skatt ska du betala?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp