- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 236
- Poäng
- 927
Ingen som kan svara på mina frågor ovan?
Några snabba frågor:
1. Under merparten av nästa år kommer jag gå ned i arbetstid för att ha möjligheten att minimera våran sons tid på förskolan. Uppger jag min grundinkomst eller den faktiska beräknade inkomsten när jag ansöker om jämkning för 2022?
2. Ska jag ange barnbidraget som en inkomst?
Tacksam för svar!
!
Grymt tips Terry. Lite sugen på o göra som du skrev, men de uppstod lite frågor i mitt huvud.Alltså såhär. Bara så att vi är klara med en sak. OM du får en skattesmäll för att du "skattat för lite" så är det egentligen till din fördel. Det är ju bättre för dig att låna pengar av staten - typ gratis - och använda dom pengarna för att amortera/amortera på dina dåliga lån?
Visst, surt när man på hösten får en jävla skattesmäll men det är ändå mycket billigare för dig i det långa loppet och jag har gjort så i åratal nu.
Så för att svara på dina frågor - du uppger en så låg inkomst som möjligt - och utelämnar givetvis barnbidraget.
Det bästa är ju om du får behålla tex 90% av din lön - betalar av massa dåliga och dyra lån och krediter och sen i slutet på 2022 så får du isåfall betala pengar till staten.
Skatteverkets ränta är i princip obefintlig med tanke på att många aktörer vi här på forumet tar 25-30%....
Så din utgångspunkt ska vara att skatta så lite som möjligt!
Grymt Terry, Tusen tack för svar!!Om du söker om jämkning för 2022 så får du betala din restskatt i november 2023. Men det är liksom två år bort. Förhoppningsvis har du betalat av/bort så många dåliga lån tills dess att det inte blir några problem att betala restskatt - med lägre ränta dessutom....
Skriv att ditt underskott kommer att vara 80.000 och att du kommer att ha en lön på 150.000.
Märkväl, om du är föräldrarledig kommer även Försäkringskassan att dra mindre pengar i skatt.

Du verka mera insatt än ja iaf.Om du söker om jämkning för 2022 så får du betala din restskatt i november 2023. Men det är liksom två år bort. Förhoppningsvis har du betalat av/bort så många dåliga lån tills dess att det inte blir några problem att betala restskatt - med lägre ränta dessutom....
Skriv att ditt underskott kommer att vara 80.000 och att du kommer att ha en lön på 150.000.
Märkväl, om du är föräldrarledig kommer även Försäkringskassan att dra mindre pengar i skatt.
Tänkte på en annan sak. Skriver man att sin årsinkomst är mindre än vad de kan se i deklarationen så ser de ju direkt att något är jätte fel ?Du verka mera insatt än ja iaf.
Bra bra. En fråga Terry, tjänar 440000 om året med u-Skott 187K vilket är också är det korrekta jag jämka för detta året juni-Dec ut. Och kommer vara även under 2022
De drar procentskatt 7 för mig.
Tycker du man kan ändra ännu mera ?
ska söka för 2022 nu i Dec.
Egentligen har ju de ingen aning om varför din inkomst är betydligt mindre än innan, och jag tänker att oavsett så är det ju du som får betala. Även om uppgifterna är fel..Tänkte på en annan sak. Skriver man att sin årsinkomst är mindre än vad de kan se i deklarationen så ser de ju direkt att något är jätte fel ?
hade jag ändrat till 250K med 187K i u-Skott och de ser att det stämmer inte ett skit enligt 2022 deklaration?
Vad händer då ?

Tillägger också att jag kan absolut ha fel, för jag är inte så insatt i det här med deklaration och jämkning.Tänkte på en annan sak. Skriver man att sin årsinkomst är mindre än vad de kan se i deklarationen så ser de ju direkt att något är jätte fel ?
hade jag ändrat till 250K med 187K i u-Skott och de ser att det stämmer inte ett skit enligt 2022 deklaration?
Vad händer då ?