Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

ISK fond under skuldsanering

Hej!

Någon som vet om man kan spara på fonder utan att det påverkar Skuldsaneringe?

Får spara hur mkt du vill och kan under saneringen

Spara på!

Men om man gör en större vinst på spel eller får ett arv ska det omprövas.

Gäller inte samma sak om 100 000 på ens ISK utvecklas till att man har 1 miljon där efter tre år?

@Terry_

Nu svävar du iväg i hypoteser. Förvandla några tusenlappar till en miljon under en skuldsanering och återkom sedan.

Varför skulle det vara några tusenlappar? Jag hade utan problem kunnat gå in med 100 000 i börsen om ett halvår.
Jag har skuldsanering och betalar nästan 20 000 i månaden.

ISK skatten är borttagen upp till 150.000 och nästa år upp till 300.000 så det är inget som ens syns. Sen rekommenderar ju KFM att spara. Men jag tycker att spara på sparkonto är bättre under skuldsanering (för dom flesta).

Vinst eller förlust har man hursomhelst inte gjort förrän man har sålt. Så om man lägger in lite på börsen spelar det ingen roll om det går ner 90%, upp 20% eller upp 1000% i det avsende att det ska omprövas. Endast efter man realiserat vinsten räknas det och kan vara aktuellt i så fall. Men det finns ju ingen idé att realisera ett stort belopp i vinst för att ompröva det och . Då är det bättre att hålla i investeringen till skuldsaneringen är klar.

Personligen tycker jag det är intressant att följa börsen men har kommit till insikt att jag kommer inte spara där förrän jag är klar med saneringen.

Risken att jag blir tvungen att sälja efter några månader eller 1 år är för stor. Inte så jag vill investera på börsen. Jag vill inte ta en risk med pengar jag kanske behöver i snar framtid. Däremot när jag är klar med saneringen och är helt ren och skuldfri kan jag börja spara passande belopp på ISK utan press.

Mitt råd är att endast spara på ISK om man har pengar på sparkonto och en trygghet först och därefter kan lägga undan pengar man inte behöver under skuldsaneringens gång. Annars är det bättre att bara hålla pengarna man sparar på sparkontot.

Varför skulle det vara några tusenlappar? Jag hade utan problem kunnat gå in med 100 000 i börsen om ett halvår.
Jag har skuldsanering och betalar nästan 20 000 i månaden.
För de allra flesta så lever man på existensminimum/förbehållsbelopp under en skuldsanering, vilket oftast innebär runt 5-6000 kr i månaden att leva på. Inte mycket pengar över till några sköna investeringar på börsen med andra ord. Vet inte vad du har för upplägg där du "utan problem kunnat gå in med 100 000 på börsen om ett halvår", men det är knappast så vardagen ser ut för människor med skuldsanering.

Jag har numera ca 65.000 i fastlön - du har två betalningsfria månader.

Om jag dessa två månader lägger undan hela min lön - samtidigt som min heltidsanställda sambo betalar våra fasta avgifter så har jag där 80.000 kronor....

Det är inte på något sätt ett unikt eller ovanligt upplägg utan alla med skuldsanering har per år två betalningsfria månader - om du då har en hög lön så blir ju det naturligtvis ganska stort handlingsutrymme.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp