Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Intrum skuld kvar efter avslutad skuldsanering

Hejsan...har nu avverkat mina 5 år med skuldsanering....gud så skönt.
Men nu dyker det upp nya frågor....intrum har ju tagit en kreditupplysning på mig idag. Saneringen avslutades igår.
Då ser jag att en av skulderna ligger kvar som en skuld. Går in på mina sidor på intrum och kollar. Där finns 3 skulder varav 2 står skuldsanering på men inte den tredje. Ringer dem och kollar, får sitta i kö 1 timme och tjejen säger att enligt vad jag kan se så ska den vara med men jag kopplar dig vidare, det var en annan avdelning och hamnar i växeln igen. Då la jag på.....inte 1 timmes kö igen....
Men jag har utbetalning i mars från kfm till alla för sista gången. Kan det vara så att de ligger kvar tills dess. Känns knepigt men jag får väl avvakta och se.
Endast denna skuld syns på upplysningen.
Inget skuldsanering, inga anmärkningar och ingen sanering.
Trist bara att man ska behöva stångas om en en skuld som finns med.
Ville bara skriva av mig......

Ja det där drabbade mej oxå just från Intrum. Tog kreditupplysning på mej och skickade ut kravbrev ( ca tre månader efter min sanering var slut..) på att jag skulle lösa resterande skuld som var kvar (som ingick i min sanering). Då hade ändå Intrum fått sista inbetalningen från min sanering. Jag mailade ett lite ilsket mail, skrev att jag ska inget betala då alla skulder ingått i min skuldsanering. Dom ursäktade sej o tog bort skulderna från "mina sidor". Tror dom tar en rövare o hoppas nån ska betala i ren rädsla..
Sen kan det absolut vara så att vissa skulder inte plockas bort fr UC förrän de fått sista utbet fr KFM. Jag hade handelsbanken o nån till som låg kvar till ett par månader efter de fått sista betalning. Jag hade avslutad sanering i maj-22 och utb i min sanering juli månad 2022. UC rensades helt typ september samma år.

Dom får ha kvar den hur länge dom vill.

Skuldsanering innebär inte att skulder försvinner det innebär bara att borgenärerna tappar rätten att kräva betalt. Det brukar innebära att dom skriver av skulderna för att slippa administrationen av det hela. Men är inget krav.

Lite märkligt att man ta en upplysning dagen efter den är avslutad ? För som jag förstått det ska en omprövning göras när man har saneringen och är saneringen klar bör den avslås .

Lite märkligt att man ta en upplysning dagen efter den är avslutad ? För som jag förstått det ska en omprövning göras när man har saneringen och är saneringen klar bör den avslås .
Och som jag förklarat några gånger är det bara på punkten betalningsutrymme det ska göras innan skuldsanering avslutas. Övriga punkter finns det ingen gräns på.

Och som jag förklarat några gånger är det bara på punkten betalningsutrymme det ska göras innan skuldsanering avslutas. Övriga punkter finns det ingen gräns på.
Och det lär ju vara oftast betalnings utrymmet som borgenärerna ompröva för

Hej på er, min skuldsanering avslutades i oktober 2023. I dag den 25/1-24 så får jag larm ifrån Tryggsam som jag är ansluten till & de har tagit en kreditupplysning på mig. Loggar in på Intrum mina sidor där är tre skulder på rätt höga belopp. De verkar tro jag skall vinna på lotto eller något, även om jag skulle vinna så har de ingen laglig rätt att kräva in pengarna. Loggar jag in på KFs sida så är där ingenting. Då är ju frågan vad är anledningen att de håller liv i skulderna om de inget kan få?

Kan man inte maila dom och säga typ:

Hej Intrum,

Namn:
Personnummer:

Jag har gått igenom en skuldsanering som vunnit laga kraft i 5 år och som avslutades datum:
Alla skulder som jag har hos Intrum ingick i skuldsaneringen.

Jag ser att ni har tagit en upplysning efter avslutad skuldsanering och att dessa skulder fortfarande ligger kvar på mina sidor, vilket jag pratat med KFM om som sa att dom skulle vara bortplockade.
För mig hade det kännats tryggare om dessa plockas bort så att allt blir korrekt. Så jag tänkte kolla om ni kan hjälpa mig med det och är det något som ni behöver från mig för att plocka bort skulderna? I så fall så bifogar jag det ni behöver.

Eftersom att jag efter avslutad skuldsanering inte har planer på någonsin ta fler lån eller krediter så avropar jag även lagen om GDPR och gör förfrågan om att radera all information om mig (som ni inte måste ha kvar enligt banklag), stoppa alla utskick via SMS, Email, Telefonsamtal och Post och ni får heller inte sälja vidare min data till andra bolag.

Jag ser fram emot återkoppling och hoppas att det går att lösa smidigt.

Allt gott!

Med Vänlig Hälsning,
Namn Efternamn

Hej Intrum,

Namn:
Personnummer:

Jag har gått igenom en skuldsanering som vunnit laga kraft i 5 år och som avslutades datum:

Jag ser att ni har tagit en upplysning efter avslutad skuldsanering och att dessa skulder fortfarande ligger kvar på mina sidor, vilket jag pratat med KFM om som sa att dom skulle vara bortplockade.
För mig hade det kännats tryggare om dessa plockas bort så att allt blir korrekt. Så jag tänkte kolla om ni kan hjälpa mig med det och är det något som ni behöver från mig för att plocka bort skulderna? I så fall så bifogar jag det ni behöver.

Eftersom att jag efter avslutad skuldsanering inte har planer på någonsin ta fler lån eller krediter så avropar jag även lagen om GDPR och gör förfrågan om att radera all information om mig (som ni inte måste ha kvar enligt banklag), stoppa alla utskick via SMS, Email, Telefonsamtal och Post och ni får heller inte sälja vidare min data till andra bolag.

Allt gott!

Med Vänlig Hälsning,
Namn Efternamn
Det var en jättebra mall...tusen tack.
Jag har ju sista utbetalningsdag från kfm så jag avvaktar lite innan jag skickar men kommer absolut använda denna. Kan tänka mig att flera har kvar mina skulder i sina arkiv för att helt plötsligt försöka kräva dom igen en vacker dag

Hej Intrum,

Namn:
Personnummer:

Allt gott!

Med Vänlig Hälsning,
Namn Efternamn
Ja man kan maila. Det gjorde jag. Men sen behöver inte bolaget ta bort skulderna ändå.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp