Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Insättningar på bankkonto/ kundkännedom?

Förra hösten vann jag en större summa pengar och under sommaren och tidig höst tog jag ut pengar på kreditkort och satte in på min vanliga bank vid en insättningsautomat flertalet gånger. En dag i höstas när jag var på affären och skulle betala funkade inte kortet. Tänkte att det var något fel hos banken. Men dagen efter när jag var i närbutiken där jag bor fungerade inte kortet heller. Ringde då telefonbanken och frågade vad som är fel, då sa han att jag måste gå in på banken och svara på en kundkännedom. Loggade in och såg att jag hade fått meddelande och även påminnelse om att jag ska svara på en kundkännedom. Men hade även fått ett meddelande om att jag måste redovisa massa insättningar, liksom den vinsten vart de kommer ifrån, varför osv. Pga olika saker i mitt liv varav utmattning tog jag inte tag i det och fick ett brev hem efter ett tag att de avslutar mig som kund och alla konton avslutas ett visst datum. Jag kontaktade en annan bank och blev kund där, ordnade med så lön kommer in där osv.
Men har funderat en del, om banken skickar det till skatteverket som någon form av inkomst, som jag i samband med deklarationen kommer se då och få betala en sjuhelvetes massa skatt? Någon som har en aning?

Borde det väl inte bli? Ens årsinkomst ändras ju inte för man har pengar på banken.
Däremot är det bra svara på dom där, kommer nån per år eller så.

Banken kommer inte rapportera en inkomst till skatteverket vad jag vet. Det är knappast deras uppgift att göra.

Men i en teoretisk situation så beror det väll på. Ostraffad tidigare så brukar man undvika fängelse vid skattebrott i varje fall, så det behöver du nog inte vara orolig över om det inte är grovt.

Annars är det väll förmodligen betala den skatt du är skyldig + någon form av böter om det är ringa, ingen aning om man får en prick också i brottsregister för skattebrott/ekobrott.

Men jag tror inte det är någon fara som sagt. Bankerna kanske spärrar konton. Men att dom rapporterar inkomsten till skatteverket ser jag som högst osannolikt.

Kan säga att halva sverige ägd krypto vid något tillfälle. Majoriteten har nog satt in och tagit ut flera gånger, en majoritet har nog aldrig skattat en krona vinst.

Senast ändrad:
Förra hösten vann jag en större summa pengar och under sommaren och tidig höst tog jag ut pengar på kreditkort och satte in på min vanliga bank vid en insättningsautomat flertalet gånger. En dag i höstas när jag var på affären och skulle betala funkade inte kortet. Tänkte att det var något fel hos banken. Men dagen efter när jag var i närbutiken där jag bor fungerade inte kortet heller. Ringde då telefonbanken och frågade vad som är fel, då sa han att jag måste gå in på banken och svara på en kundkännedom. Loggade in och såg att jag hade fått meddelande och även påminnelse om att jag ska svara på en kundkännedom. Men hade även fått ett meddelande om att jag måste redovisa massa insättningar, liksom den vinsten vart de kommer ifrån, varför osv. Pga olika saker i mitt liv varav utmattning tog jag inte tag i det och fick ett brev hem efter ett tag att de avslutar mig som kund och alla konton avslutas ett visst datum. Jag kontaktade en annan bank och blev kund där, ordnade med så lön kommer in där osv.
Men har funderat en del, om banken skickar det till skatteverket som någon form av inkomst, som jag i samband med deklarationen kommer se då och få betala en sjuhelvetes massa skatt? Någon som har en aning?
Vann du pengarna hos ett bolag med licens i Sverige? Jaa då är det ingen skatt men har bolaget ingen licens så skall du betala skatt på vinsten. Det räknas som kapitalinkomst så 30 % skatt. Du har satt in pengar via insättningsautomat. Banken vet inte vad det är för pengar då du ignorerat att svara på frågor. Chansen finns att banken skickat det vidare till Ekobrottsmyndigheten för vidare utredning för penningtvätt.

Nej, det gör inte banken. Men i detta fall har ju pengarna blivit flaggade för eventuell penningtvätt och kontot avslutat.

Den informationen går nog möjligen vidare kanske men är inte till Skatteverket :)

lite nyfiken men vilken bank är detta, och vad är ett större belopp?

Senast ändrad:
Infon kan mycket väl hamna hos SKV. EBM arbetar ihop med SKV. Men allt beror på om vinsten kommer från ett bolag med svensk licens. Om jaaa så är det bara att avskriva ärendet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp