Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inledande

Hxn skrev ju "jag har en skatteskuld som ska vara betald i November på typ 1500kr" - jag uppfattar det som att skulden fanns innan inledande. Då ska den ingå.
Jag hade en skuld på 25000 som blev såld i samma veva som skuldsaneringen startade och missades. Den la vi bara till någon månad senare efter betalplanen kom som handläggaren korrigerade.
Att han är skyldig staten pengar betyder inte att skulden är förfallen ännu så det är väl lite hur man ser på det.
Då oktober är betalfri och det är en såpass liten summa så hade jag bara betalt in den och inte bråkat om det.

Kanske förvirrat er nu, ber om ursäkt om så fallet, men det är alltså en kvarskatt som ska betalas i november.
Om skulden är fastställd innan inledande med sista betaldag november så ingår den. Förutsatt beslut inte ändras, vilket skulle vara högst osannolikt pga 1500kr. Är det en framtida skuld som inte finns idag men som du har räknat på att den kommer finnas att du kommer så ingår den inte.

Men prata med din handläggare om det. Som sagt kan du spara dessa 1500kr så gör det. Bra att spara allt du kan nu från oktober och december så du har ett bra startkapital inför nästa år på skuldsaneringen.

Att han är skyldig staten pengar betyder inte att skulden är förfallen ännu så det är väl lite hur man ser på det.
Då oktober är betalfri och det är en såpass liten summa så hade jag bara betalt in den och inte bråkat om det.
Skulder behöver inte vara förfallna för att ingå. Existerar skulden innan inledande så ingår den. Vilket den gör med förfallodatum November.

Men då hade vi gjort olika. Jag hade tyckt att samtalet är värt 1500kr eftersom jag då slipper betala 1500kr i och med att den ingår, betalfri månad eller ej. Beloppet i sammanhanget är så litet att jag är helt övertygad om att det påverkar inte beslutet negativt, skulden läggs bara till som det gjorde för mig.

Skulder behöver inte vara förfallna för att ingå. Existerar skulden innan inledande så ingår den. Vilket den gör med förfallodatum November.

Men då hade vi gjort olika. Jag hade tyckt att samtalet är värt 1500kr eftersom jag då slipper betala 1500kr om jag får med skulden, betalfri månad eller ej. Beloppet i sammanhanget är så litet att jag är helt övertygad om att det påverkar inte beslutet negativt, skulden läggs bara till som det gjorde för mig.
Jag har själv inte skatteskulder, men jag har fått intrycket av att skatteskulder kan försvåra skuldsanering. "Staten ska ha sitt".

Så jag hade varit mer nervös för att dessa 1500kr kan skapa problem med att få saneringen godkänd och därför bara betalat in det.

Men men, to each their own.

Oavsett så ringer jag handläggaren imorgon, kan betala in dom där 1500kr idag om det är så. Men schyst för all klarhet, hade aldrig fattat det där med att jag får behålla Oktober lönen haha.

Oavsett så ringer jag handläggaren imorgon, kan betala in dom där 1500kr idag om det är så. Men schyst för all klarhet, hade aldrig fattat det där med att jag får behålla Oktober lönen haha.
Läs igenom alla brev som kommer ordentligt är ett tips så att du inte missar något. Men alltid kul med positiv överraskning. Ringer du ändå handläggaren imorgon är det ingen ide att betala ikväll, du får besked om vad du ska göra.
Gissar i så fall att en annan positiv överraskning är om bläddrar ner till sida 4 så får du se din buffert. De flesta får behålla lite extra.

Rekommenderar dock verkligen att lägga upp sparkonto och börja planera sparande nu då du har 2 betalfria månader (Oktober/december) i närtid. Det kommer vara skönt att ha lite på kant inför nästa år.

Bockar och bugar för all klarhet och tips!! När man är halvt vilsen som jag.

Den skatteskulden ska ingå i skuldsaneringen.
Toppenbra om folk inte ger glasklara tips utan att ens fundera på eller ge en hint av "kanske är tvärtom"

Ska man hårddra det, så om man sitter och äter på restaurang, och väntar in notan, och precis då får inledande, så ingår den luchen/middagen i skuldsaneringen. Skulden har uppstått när man åt, och betalning har inte skett innan inledandet som plingade till medans dom försökte få ihop notan i kassan.

I det läget får man be servitören skicka in fordran till skuldsaneringen.

Senast ändrad:
Ringde handläggaren som sa att jag skulle betala in min restskatt då den inte ”räknas”’som skuld. Tänker bara meddela här om någon råkar ut för liknande situation.

Ringde handläggaren som sa att jag skulle betala in min restskatt då den inte ”räknas”’som skuld. Tänker bara meddela här om någon råkar ut för liknande situation.
Fick du verkligen det svaret? Låter konstigt, det är en skuld som uppkom före inledande, då skall den väl ändå ingå?

Den hade jag kollat en extra gång, så det inte blir gynnande av borgenär.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp