Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inledande skusan, enskild firma, hjälp

Tjena!

Bakgrund: Jag har sedan 4e juli inledande skuldsanering. Jag är 26 år och har haft en enskild firma registrerad sedan 2020. Det har aldrig gått en enda krona genom firman då jag aldrig kom igång mer än att bli godkänd för F-skatt.
Det har alltså aldrig hänt någonting i firman. Jag avregistrerade firman för flera år sedan via Verksamt.se, och det går inte någonstans att hitta att jag har en aktiv enskild firma. Trots det säger KF att detta ställer till problem.

Jag har blivit ombedd att skicka in följande:
årsbokslut/årsredovisning för de två senaste räkenskapsåren
-den senaste upprättade balans- och resultatrapporten för ditt företag
-dina inkomstdeklarationer med tillhörande NE-bilaga

Det enda jag har kunnat plocka fram är då min deklaration med NE-bilaga (som alltid varit tom då det aldrig varit någon aktivitet i firman). Varken hos Bolagsverket, Verksamt eller Skatteverket finns det uppgifter om att jag har en aktiv enskild firma.

Jag hade först kontakt med den handläggaren som inledde min skuldsanering, och hen har sedan dess lämpat över det på företagsavdelning hos KF då hen inte visste vad som behövde göras när det gällde någon med enskild firma, men inledde skuldsaneringen ändå.

Har någon varit i en liknande sits? Det har snart gått 2 månader sedan jag fick inledande samt en vecka sedan jag skickade in kompletteringar. Är detta något som kommer få de att sätta sig på tvären? Vad kan jag göra för att underlätta situationen mer än att vara snabb i mina svar till KF?

Du bör väl ha fått något från bolagsverket när du avregistrerade bolaget?

såhär sa AI.

1. Från Skatteverket

När du har skickat in din avregistreringsanmälan (via e-tjänst eller blankett SKV 4639), får du:

• Ett brev som bekräftar avregistreringenfrån Skatteverket. I detta brev framgår det vilka registreringar (F-skatt, moms, arbetsgivare etc.) som har avslutats och från vilket datum.
  • Du kan även se avregistreringsstatusen på Mina sidorhos Skatteverket, där tidigare beslut och deklarationer finns kvar även efter avregistrering.

2. Från Bolagsverket (om du registrerat företagsnamn)

Om du har registrerat ditt företagsnamn hos Bolagsverket, får du:

• Ett registreringsbevissom visar att företaget är avregistrerat.
  • Observera att rätten till företagsnamnet upphör i samband med avregistreringen.

3. NE-bilaga och deklaration

Du måste lämna en NE-bilaga för det sista beskattningsåret, även om verksamheten bara varit aktiv en dag under året. Detta är en del av din inkomstdeklaration och fungerar som ett bokföringsmässigt avslut.

Så du får väl skicka in alla dessa sakerna.

Men varför skulle du inte få ha ett registrerat företag och få skuldsanering?

Men det behöver ju utredas hurvida detta är en inkomstkälla eller ej.
Det är ju dockoroväckande att man inte kan bevisa att man inte har något företag kvar, KFM har ju bevisligen hittat något som säger att ett företag finns registrerat.

Men det behöver ju utredas hurvida detta är en inkomstkälla eller ej.
Det är ju dockoroväckande att man inte kan bevisa att man inte har något företag kvar, KFM har ju bevisligen hittat något som säger att ett företag finns registrerat.
I en NE-bilaga från deklarationen 2022 står det klart och tydligt att näringsverksamhet upphört.
Jag har inga 'spår' på Verksamt, Bolagsverket eller Skatteverket att där någonsin funnits en enskild firma överhuvudtaget. Mtp att det aldrig gått en krona varken in eller ut antar jag att dokumentationen är minimal

Jag tolkade det som att den enskilda firman kan ställa till det, men inte att det är något som sätter stopp för min skusan.

I en NE-bilaga från deklarationen 2022 står det klart och tydligt att näringsverksamhet upphört.
Jag har inga 'spår' på Verksamt, Bolagsverket eller Skatteverket att där någonsin funnits en enskild firma överhuvudtaget. Mtp att det aldrig gått en krona varken in eller ut antar jag att dokumentationen är minimal

Jag tolkade det som att den enskilda firman kan ställa till det, men inte att det är något som sätter stopp för min skusan.
Du menar väl inte att du har kvar din F-Skatt? Denna måste sägas upp?
Har du inte sagt upp den, så är ditt företag fortfarande "aktivt"...

Du menar väl inte att du har kvar din F-Skatt? Denna måste sägas upp?
Har du inte sagt upp den, så är ditt företag fortfarande "aktivt"...
Jag hämtade uppgifter från Skatteverkets tjänst. Ser ut enligt nedan.
Så jag förstår verkligen inte vad problemet här ska vara.

Organisationsnummer:1************
Namn:******, *****
Godkänd för F-skatt:NEJ
Registrerad för moms:NEJ
Registrerad som arbetsgivare:NEJ

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp