Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Inledande skuldsanering

Ca 90k hos norwegian med medsökande, betalningar på den är ikapp inga missade.
Vet faktiskt inte hur det hanteras. Jag hade missat en kredikortskuld hos Collector men den vara bara på ca 21000. Eller jag hade inte missat den, min handläggare på kommunen missade den. Samma sak.
Handläggaren på KFM la bara till den sen och det var inga problem alls.

Så jag hade ringt din handläggare och sagt att du har en skuld som missats på 90.000 hos Bank Norweigan i din ansökan. Du kan säga att du hade missförstått hur det funkar med medlåntagare och inser nu att skulden ska vara med trots att den andra parten kommer få betala.
Medsökande som betalar lånet varje månad men jag står som huvudlåntagaren, kan det påverka något?
Det finns ingen huvudlåntagare på lånet. Båda är exakt lika solidariskt ansvariga för lånet oavsett vem som står på första raden, båda är lika mycket medlåntagare.

Vet faktiskt inte hur det hanteras. Jag hade missat en kredikortskuld hos Collector men den vara bara på ca 21000. Eller jag hade inte missat den, min handläggare på kommunen missade den. Samma sak.

Så jag hade ringt din handläggare och sagt att du har en skuld som missats på 90.000 hos Bank Norweigan i din ansökan. Du kan säga att du hade missförstått hur det funkar med medlåntagare och inser nu att skulden ska vara med trots att den andra parten kommer få betala.

Det finns ingen huvudlåntagare på lånet. Båda är exakt lika solidariskt ansvariga för lånet oavsett vem som står på första raden, båda är lika mycket medlåntagare.
Okej kommer ringa henne imorgon, vet hur det går till när hon väll lägger in lånet kommer mitt namn inte längre stå på lånet och medsökade kommer att stå själv på lånet framöver?

Vet du hur det går till*
Vi säger att beloppet totalt är 100.000 inklusive ränta för enkelhetens skull och du får skuldsanering.
Kan man säga så här, förutsatt jag själv förstått det korrekt (Har ingen medlåntagare på mina lån):

Du får skuldsanering och din borgenär väljer att vara med i betalplanen. Du betalar 20% av dina skulder i skuldsaneringen som exempel.
Borgenären får 20.000 (20% av 100.000) spritt på hur många år din betalplan är.

Resten förväntas andras medlåntagaren betala på 80.000

Men om borgenäreren inte rapporterar in skulden till skuldsaneringen så faller betalningsansvaret bort från skulden från dig. Då får andra parten i lånet betala allt på 100.000 eftersom borgenären inte får något från betalplanen.

Men själva skulden ska finnas med i ansökan så den får du kontakta din handläggare om och lägga till.

Varför uppmanar du till att ljuga och komma med uppdiktade historier till höger och vänster? Sanningen är det som gör sig bäst när man söker skuldsanering.

Varför uppmanar du till att ljuga och komma med uppdiktade historier till höger och vänster? Sanningen är det som gör sig bäst när man söker skuldsanering.
Jag tror det är ganska nära sanningen. TS skriver att hen glömt lägga till skulden. Men det brukar bli lite missförstånd ibland över reglerna kring hur dessa skulder medlåntagare ska hanteras så jag antog att det är det som hänt här och att det inte bara är ”glömt”. Tanken var inte att det skulle ses som någon lögn och tror inte det är så heller, tror att det är vad som faktiskt hänt - att TS inte riktigt haft klart hur reglerna runt lån med medlåntagare ser ut

Hej!

Idag fick jag samtal från kronofogden om min skuldsanering och fick beslut 4timmar senare. KFM beslutar inleda skuldsanering och står att jag kommer få beslut om ca 6-7.

Vad kan den största orsaken till att KFM inte går vidare med skuldsanering?
Hur har det gått för dig? Fått betalplanen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp