Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Inledande Skuldsanering, när får man det slutgiltiga svaret?

Jag fick besked om inledande i slutet av Juni, men än har inga andra papper dykt upp.
Hoppas innerligt att beslutet kommer efter den 1/11 då den nya lagen börjar gälla.
Är det några mer papper man ska fylla i innan man får ett slutgiltigt besked?
Tacksam för svar.

Jag fick inledande 25 maj, förslag på betalplan kom i slutet av juli. Sen i augusti nån gång fick jag att en fordringsägare motsatt sig skuldsanering för mig. Skickade in svar på det o väntar fortfarande på besked... är det inte när ansökan kom in till kfm som gäller om man får det på gamla eller nya lagen?

Jag fick inledande 25 maj, förslag på betalplan kom i slutet av juli. Sen i augusti nån gång fick jag att en fordringsägare motsatt sig skuldsanering för mig. Skickade in svar på det o väntar fortfarande på besked... är det inte när ansökan kom in till kfm som gäller om man får det på gamla eller nya lagen?
Det finns också några övergångsregler
  • Ansökan om skuldsanering med beslut före den 1 november 2016
    hanterar vi enligt den gamla lagen.
  • De som har fått ett inledandebeslut före den 1 november, men ett slutligt beslut efter den 1 november, börjar betala först vid det slutliga beslutet och kan därför inte räkna av några månader. Däremot får de två betalningsfria månader och tillgång till betalningstjänsten.
  • De som har pågående ärenden kan få tillgång till betalningstjänsten om de ansöker om omprövning och beviljas en ändring. Däremot får de inte några betalningsfria månader. Att enbart söka för att få tillgång till betalningstjänsten är dock inte skäl nog för att vi ska bevilja en ändring.

Aha ok Då får även jag hoppas på att det drar ut på tiden då...

Ja verkligen, 2 betalningsfria månader gör ju stor skillnad! Jag har inte ens fått betalningsplanen än så hoppas det tar åtminstone en månad till.

Ja tusan, två betalningsfria månader skulle vara toppen!! I mitt ärende ska nu en jurist ta beslut har jag fått mail om och det kan ju ta ett tag..
Om de nu inte vill ha igenom så många som möjligt innan 1 nov. Skulle vara skönt att KFM drar en summa istället för att sitta och betala till alla själv... fast en del rehabiliteringen kanske.

Har du inte fått betalningsplanen än så lär du säkert inte få nått beslut. Tog två månader för mig att få betalplanen efter inledande sen har ju fordringsägarna tre veckor på sig att säga sitt, sen beslut. Det hinner de aldrig till nov

Hej, jag har fått inledande i början av maj och ännu inte fått något beslut. Det lär väl då inte bli förrän nästa år, står 11 månader på KFM.s hemsida. Jag undrar vad betalningstjänsten innebär?

Betalningstjänsten tror jag innebär att man betalar en och samma summa varje månad till kfm, sedan portionerar de ut pengarna till de man har skulder hos. Låter smidigt tycker jag!

Kan ju hoppas nu när det ändå tagit så lång tid så får det gärna gå till efter 1 nov.. betaltjänsten med att kfm får en summa som sen betalar alla fordringsägare skulle ju vara kanon! lite enklare än att sitta själv med alla..
Men bästa är ju om man kan få två betalningsfria månader per år!

Jaja spännande väntan

Hej! Har nu fått en preliminär skrivelse ang ansökan från KF där han gjort en översikt över mitt ärende och som sen ska skickas vidare för de jag är skyldig pengar att godkänna eller bestrida. Kommer att ta säkert 1 mån till innan det är klart, så nya reglerna kommer gälla för min del vid beviljandet.

Undrar nu hur jag ska göra med en penninggåva som jag kommer få från en familjemedlem som är tänkt att hen ska spara åt mig tills jag blir 65 att ha som extrapengar då jag kommer bli fattigpensionär. Jag kommer inte ta ut något från mitt konto utan hen kommer disponera pengarna till mig. Är det olagligt att göra så under skuldsanering?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp