Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Inledande skuldsanering + bonus + FK

Hej,

Jag fick 1 december inledande om skuldsanering och ska betala in första gången i januari.

Jag jobbar 50% och är sjukskriven på 50%. Jag har dock väntat sedan 28 september på att få ebalut från Försäkringskassan om jag skulle bli beviljad Sjukpenning eller inte. Jag har haft löneutmärning sedan september månad och då har min arbetsgivare betalat in en fast summa varje månad och jag har fått behålla det utöver det beloppet som betalats in till Kronofogden. Handläggarna som hade hand om min löneutmätning sa att om jag blev beviljad Sjukpenning skulle det inte dras något från de pengarna då de räknades som en sidoinkomst och de kunde dra tillräckligt från min lön på 50% via jobbet.

Nu i december kommer jag att få en bonus av jobbet på 4500 brutto utöver min lön på 50%. Igår fick jag beslut av Försäkringskassan där de beviljat mig Sjukpenning retroaktiv och jag kommer att få ut 24 tusen nästa vecka och sedan ca 8500 kr i månaden från och med januari.

Min handläggare på Kronofogden sa nör han ringde och beviljad emig inledande skuldsanering att jag skulle sitta på pengarna från Försäkringskassan om jag blev beviljad ersättning då jag kanske behöver betala in dem som en engångssumma i januari.

Min fråga är, är inte december en betalningsfri månad? Jag får endast denna klumpsumma pga att jag inte fick pengarna månadsvis från september då Försäkringskassan hade så långa handläggningstider.

Tänker jag helt fel här?

Mvh
En förvirrad själ...

December är betalningsfri men det betyder inte att om man får ut en stor summa pengar i december, att man automatiskt får behålla o det speciellt under inledande.
Gör som din handläggare sagt och ha kvar dessa pengar ifall det skulle bli så att de beslutar att du ska betala in dom som en engångssumma.

December är betalningsfri men det betyder inte att om man får ut en stor summa pengar i december, att man automatiskt får behålla o det speciellt under inledande.
Gör som din handläggare sagt och ha kvar dessa pengar ifall det skulle bli så att de beslutar att du ska betala in dom som en engångssumma.
Jag förstår om jag fick ett arv, vinstlott osv men detta är pengar som jag skulle ha haft varje månad under utmätningen men pga handläggningstiderna hos Försäkringskassan så får jag dem nästa vecka istället. Det är det som förbryllar mig för om jag hade fått dem varje månad så skulle jag ju inte ha kunnat betala in 24 tusen i januari.

Men men, jag inväntar besked från handläggaren och ser vad hen säger.

Hur fungerar det om man har skuldsanering och för en fet bonus varje december månad exempel? Får man behålla den då?

Jag var nog lite otydlig i min text men under löneutmätningen som jag hade mellan sep-nov räknade Kronofogden min inkomst med lön 50% och Sjukpenning 50%, medan jag i verkligheten inte fick ersättning från Försäkringskassan under de månaderna pga deras handläggningstiderna. Så även fast jag inte fick ut någon ersättning från Försäkringskassan mellan sep-nov hade Kronofogden med det i sina beräkningar så mitt förbehållsbelopp blev mindre mellan sep-nov då de räknade på pengar jag inte fick ut de månaderna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp