Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inkassobolag ställde massa frågor

Har ngn annan varit med om det? Första gången det händer mig.
Släppte ett lån till Inkasso, gick till Lowell. Ringde för avbetalningsplan och skulle svara på massa frågor om ekonomin, hela utfrågningen tog ca 5-6 min. Ungefär samma frågor som när man söker lån, fast lite andra frågor som Får ngn i hushållet bidrag, hur tar ni er till jobbet etc.

Det som jag mest reagerade på är att inkasso ville veta vad min sambo tjänar och hälften av frågorna handlade om hans ekonomi... tyckte inte om det då jag inte vill blanda min sambo i mina inkassoärenden.
Skulden när lånet gick till inkasso var ca 19 000 kr. När brevet fr Inkasso kom så var skulden på ca 21 500kr.
Efter att ha svarat på alla frågor så fick jag en tillfällig avbetalningsplan t o m maj nästa år. Då kommer jag att ha betalat 12 800 kr men skulden kommer att ha minskat med ca 6500 kr, ränta 30%.

Är ändå glad att jag fick avbetalningsplan men som sagt känns olustigt att min sambos ekonomi ska blandas in.

Låter som man velat säkerställa att betalplanen blir skälig.

Låter som man velat säkerställa att betalplanen blir skälig.
Antagligen men inget annat inkassobolag har haft utfrågning för avbetalningsplaner för skulder på samma nivå eller högre. Varför blanda in ens partner!!

Antagligen men inget annat inkassobolag har haft utfrågning för avbetalningsplaner för skulder på samma nivå eller högre. Varför blanda in ens partner!!

För att sambons inkomst är relevant om man ska bedöma om det är rimligt.
Om du har 10k brutto i månaden och sambo 10k brutto så är en plan på 200 kr i månaden kanskr rimligt, men om sambon tjänar 65000 i månaden är det inte alls rimligt.

För att sambons inkomst är relevant om man ska bedöma om det är rimligt.
Om du har 10k brutto i månaden och sambo 10k brutto så är en plan på 200 kr i månaden kanskr rimligt, men om sambon tjänar 65000 i månaden är det inte alls rimligt.

...men vänta nu här lite... anser man nu att inkasso bolagen skall agera KF och dra in den andras inkomster i ärenden? Ponera att det är enligt ditt "hitte på" scenario här ovan...skulle då inkasso bolaget kunna hävda att en avbetalningsplan om TYP 15.000krmån är rimligt "bara" för att sambon tjänar därefter...

...men vänta nu här lite... anser man nu att inkasso bolagen skall agera KF och dra in den andras inkomster i ärenden? Ponera att det är enligt ditt "hitte på" scenario här ovan...skulle då inkasso bolaget kunna hävda att en avbetalningsplan om TYP 15.000krmån är rimligt "bara" för att sambon tjänar därefter...

exakt vad jag också tänkte plus att min sambo vill inte ha med mina skulder att göra, trots att vi har gemensam ekonomi så är han jätte arg på mig och jag försöker göra allt så att han blir lidande så lite som möjligt. Mycket märkligt agerande att fråga om sambons ekonomi. Ponera att sambos har skild ekonomi och var och en sköter sitt... då ska ena "straffas" för att den andra tjänar si och så mkt...

Vem "man" är vet jag inte. Jag ansåg inget för min del heller, förklarade bara en rimlig anledning.

Och i scenariot skulle ju givetvis aldig 15000 i månaden kunna bli aktuella heller.

Jag förklarade bara vad jag tror bakgrunden var. Dom kan ju trots allt neka avbetalningsplaner helt också, det finns ju ingen absolut rättighet till det..

Har ngn annan varit med om det? Första gången det händer mig.
Släppte ett lån till Inkasso, gick till Lowell. Ringde för avbetalningsplan och skulle svara på massa frågor om ekonomin, hela utfrågningen tog ca 5-6 min. Ungefär samma frågor som när man söker lån, fast lite andra frågor som Får ngn i hushållet bidrag, hur tar ni er till jobbet etc.

Det som jag mest reagerade på är att inkasso ville veta vad min sambo tjänar och hälften av frågorna handlade om hans ekonomi... tyckte inte om det då jag inte vill blanda min sambo i mina inkassoärenden.
Skulden när lånet gick till inkasso var ca 19 000 kr. När brevet fr Inkasso kom så var skulden på ca 21 500kr.
Efter att ha svarat på alla frågor så fick jag en tillfällig avbetalningsplan t o m maj nästa år. Då kommer jag att ha betalat 12 800 kr men skulden kommer att ha minskat med ca 6500 kr, ränta 30%.

Är ändå glad att jag fick avbetalningsplan men som sagt känns olustigt att min sambos ekonomi ska blandas in.

Hänt mig också med Lowell, men det är bara för att dom vill lägga upp en rimlig betalningsplan, tog emot lite att svara på alla frågor..

Uppgifterna ger en fingervisning för vad kfm skulle kunna ta in per månad, om beräkningen visar att en löneutmätning skulle ge 10000 i månaden är det kanske ett alternativ till att acceptera en betalplan på 150 kr i månaden

Hänt mig också med Lowell, men det är bara för att dom vill lägga upp en rimlig betalningsplan, tog emot lite att svara på alla frågor..
för min del så var det inte frågorna om MIN EGEN ekonomi som jag reagerade på utan om min sambos.
Nu när jag har sovit på saken så tycker jag fortfarande att det är för djävligt att de frågar ut så här om ens partners ekonomi.
Vad hade de sagt är rimligt att betala i så fall om JAG tjänade 30 000 kr i månaden och min sambo tjänade 7000 kr t ex.... ja men då hade de sagt att Vi bedömer att du kan betala mer än vad du själv önskar. De hade knappast sagt att eftersom din sambo tjänar så pass lite så får du som tjänar mycket ändå betala lite.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp