Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inkassobolag som driver preskriberade skulder? Fick den borttagen

Hej,

Är det ens lagligt att driva en preskriberad skuld? Jag hade en på 22.000kr hos Lowell som min dåvarande flickvän hade tagit som kredit. Nu är denna över tre år, så dumpade ett brev ner, skuld på 24.000.

Jag mailade en mall angående preskribering här från forumet. Fick tillbaka ett mail från Lowell att aktnummer bla bla är nu avskrivet pga preskriberat.

Glad att det löste sig, men får dom göra så här? Hade 2000kr själv liggandes där utan någon vetskap, men den betalade jag då det var min.

Mvh Klar i dag

Får och får är jag osäker på, däremot är det ju inte speciellt snyggt av dem att göra det.

Det som är viktigt om jag kommer ihåg korrekt är som sagt att inte börja betala på detta även om preskribtionstiden har gått ut för då börjar det om från början har jag för mig. Detta är jag dock inte säker på.

Får och får är jag osäker på, däremot är det ju inte speciellt snyggt av dem att göra det.

Det som är viktigt om jag kommer ihåg korrekt är som sagt att inte börja betala på detta även om preskribtionstiden har gått ut för då börjar det om från början har jag för mig. Detta är jag dock inte säker på.

Nej det är sant! Men skulden avskrevs direkt och är avslutad.

Några fler här med dessa erfarenheter? Hur gick ni tillväga? Kan man driva detta vidare mot inkassobolagen?

Hej,

Är det ens lagligt att driva en preskriberad skuld? Jag hade en på 22.000kr hos Lowell som min dåvarande flickvän hade tagit som kredit. Nu är denna över tre år, så dumpade ett brev ner, skuld på 24.000.

Det är inte svaret på din fråga.

Men - Tre år? Är det inte bara "statliga" skulder som är 3 år eller hur blev den preskriberad?

Om ett lån når inkasso/kronofogden idag säger vi då blir den väl inte "automatiskt" preskriberad efter tre år eller hur funkar det?

Det är inte svaret på din fråga.

Men - Tre år? Är det inte bara "statliga" skulder som är 3 år eller hur blev den preskriberad?

Om ett lån når inkasso/kronofogden idag säger vi då blir den väl inte "automatiskt" preskriberad efter tre år eller hur funkar det?
3 år gäller när det är en vara som är köpt på kredit/faktura. Annars är det i regel 10år på lån.

3 år gäller när det är en vara som är köpt på kredit/faktura. Annars är det i regel 10år på lån.

I see....Så om jag köper en dator via Klarna och sedan den ligger hos KFM tre år, preskriberas den automatiskt eller hur funkar det?

Inte automatiskt, men om Klarna inte påminner dig om skulden på 3 år så preskriberas skulden.
Så fort det blir ett avbrott så börjar räknaren om igen, ett avbrott kan då vara att du själv ber om en avbetalningsplan eller om klarna skickar dig en faktura.
Eller att Klarna skickar den till fogden, och fogden lär knappast låta den ligga orörd i 3 år.

Inkassobolag får inte driva in skulder som är preskriberade. I det här fallet var din kreditskuld redan preskriberad då tre år förflutit utan att borgenären (banken/kreditinstitutet) har lyckats påminna dig om skulden eller att du har betalt den.

Om gäldenären inte har betalat skulden eller mottagit brev gällande skulden från borgenären och Kronofogden under tre år så preskriberas skulden även om den har hamnat hos KFM.

Försvinner den då automatiskt ifrån KFM då?

Försvinner den då automatiskt ifrån KFM då?
Du måste bestrida skulden hos Kronofogden för att den ska preskriberas. En skuld försvinner aldrig. En skuld kan bara preskriberas vilket menas med att borgenären och inkassobolaget inte får driva in den längre.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp