Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inkasso köper skuld = ny skuld?

Har sökt skuldsanering och nu samtidigt börjat släppa min skulder för det går helt enkelt inte längre. Det mesta ligger redan hos inkasso. Men jag har en stor skuld som inte gör det o troligtvis kommer bli uppsagd snart. Tänker att den kan komma hinna gå till inkasso innan jag får svar på skuldsaneringen. Tänker då, att om ett inkassobolag köper upp den skulden o sen får jag precis då beviljad skuldsanering skulle dom kunna sätta sig emot för att dom tycker det är en ny skuld då. Lånet togs för ca. 3 år sedan. Men blir det en ny skuld för dom om dom köper den?
Lite rörigt men hoppas ni fattar :)

Nej det ska inte bli en ny skuld för att de byter ägare. Under min sanering så bytte flertalet skulder ägare flera ggr. Se till att du har dokument så du kan visa på när skulden uppstod ifall de skulle krångla.

Har tyvärr dåliga erfarenheter av detta. Jag fick inledande skuldsanering och Lowell rapporterade in en skuld som uppkommen när de tog över den. Jag fick aldrig slutlig skusan då kfm trots underlag från mig bedömde skulden som ny. Jag fick avslag på att jag skuldsatt mig efter ansökan om skuldsanering vilket inte stämde. Överklagade till tingsrätten men fick inte rätt. Bränd men kommer söka snart igen och med annan handläggare så hoppas jag på annat utfall.

Har tyvärr dåliga erfarenheter av detta. Jag fick inledande skuldsanering och Lowell rapporterade in en skuld som uppkommen när de tog över den. Jag fick aldrig slutlig skusan då kfm trots underlag från mig bedömde skulden som ny. Jag fick avslag på att jag skuldsatt mig efter ansökan om skuldsanering vilket inte stämde. Överklagade till tingsrätten men fick inte rätt. Bränd men kommer söka snart igen och med annan handläggare så hoppas jag på annat utfall.
Bra! Jag fick på en skitsak hos Tingsrätten, det kändes som att de hittade ett formfel för att slippa erkänna att mitt klagomål var rimligt. (De tog aldrig ställning till mina argument, vilket de inte behöver när de hittar något annat fel.)

Men sen ansökte jag igen och fick beviljat.

Bra! Jag fick på en skitsak hos Tingsrätten, det kändes som att de hittade ett formfel för att slippa erkänna att mitt klagomål var rimligt. (De tog aldrig ställning till mina argument, vilket de inte behöver när de hittar något annat fel.)

Men sen ansökte jag igen och fick beviljat.
Precis samma här TR bemötte inget av mina argument men skrev istället att jag med ett samlingslån jag tagit 6 mån innan ansökan hade gynnat vissa borgenärer framför andra.

Men oj, konstigt om du kunde bevisa när skulden från början var tagen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp