Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

ingen fara för anmärkning?

Som jag fattat det du skrivit förut, så har vivus till den 18 på sig att antingen skicka ärendet till tingsrätt eller inte. var det inte så? I såfall får du ju invänta brevet från tingsrätten och då medge skuld och be om en avbetalningsplan. Att tjafsa med dom innan dess ger ingen verkan alls. Dom vill ha en dom innan.

Säg till vad dom sa om du ringer..har ett lån som förföll igår som jag inte vill förlänga. hur blir det? Får man påminnelse från dom efter att det förfallit eller?

Dom svara inte när ja ringde:/ Får vänta tills den 18e...men vadå så dombevilajar alltså avbetalnings plan efter en dom i tingsrätten??:/

Du kommer få påminelse o påminelse sen inkasso sen kronofogden direkt....Hör me dom om du inte kan få en avbetalnings plan??

Lite nyttig info

Betalningsföreläggande

Om du har fått brev där borgenären kräver betalt via betalningsföreläggande hos KFM, så är huvudregeln.
Att aldrig BETALA in eller godkänna beloppet, detta gäller oavsett om du är skyldig eller inte.

1. Ring absolut inte och prata med dem, då du kanske säger fel saker och med automatik kan
anses delgiven.

2. Gör ett blankt Bestridande på KFMs papper där du bestrider skulden till 100%.
Du drar ett streck på diagonalen och skriver "KRAVET BESTRIDS TILL 100%".
Skicka tillbaka allegatet till kronofogden.

3. KFM är nu bort kopplade och kommer avskriva ärendet, det som händer nu är att KFM
vänder sig till fordringsägarna och frågar vad dem vill göra? Nu kan du betala direkt till
borgenären om du vill för att undvika rätten ( du får ingen anmärkning om du
betalar nu.)

4. Det finns två andra alternativ, borgenären ger upp och avskriver ärendet eller att dem
Ber KFM hjälpa dem att lämna målet till Tingsrätten.

Om dom går till Tingsrätten har du två alternativ, vill du betala så gör en förlikning
direkt. Vill du strida så riskerar du knappast något
så länge målet är under ett basbelopp ( ca 20000 sek ) .
Vinner du målet så kostar det inget, förlorar du så brukar standard vara att du kanske
måste betala en rättstimma ( ca 1200 sek ). Men du får ingen anmärkning för att du förlorar.
Men du måste betala så fort som möjligt, för nu har borgenären en slutbevis som inte
fortsättningsvis kan bestridas hos KFM. Betalar du inte nu så åker du på en anmärkning.
Om man aldrig har haft betalningsanmärkning innan så kommer anmärkningen att sekretess
beläggas och är inte synlig för kreditbolagen, men får du en till inom 2 år så syns den första
också.

Sådana mål är inte prioriterade av rätten och brukar ta väldigt lång tid, om du bor i en
storstad ( 6 till 18 månader.) Så även om du vet att du förlorar så vinner du mycket tid
och kanske då har hunnit skaffa pengar. Obs detta gäller inte om man förlorar i treskodom.
En treskodom betyder att du struntat att svara tingsrätten så dem dömer i din frånvaro.

Skulle du förlora i treskodom kan du begära återvinning av målet, då måste det tas upp igen
och du vinner mer tid, men du åker på en anmärkning.

Fattar inte varför vivus inte går med på avbetalningsplan när man ber om det när det står så här på deras sida:

6.avbetalningsplan
Låntagaren kan hos Vivus ansöka om att betala tillbaka sitt lån enligt en av Vivus fastställd avbetalningsplan. Uppläggningsavgiften för en avbetalningsplan är 170 kronor samt 50 kronor per avisering . De regler som gäller för ansökan om lån gäller även vid en ansökan om avbetalningsplan. Den ränta som utgår för lån som betalas tillbaka enligt avbetalningsplan är i enlighet med vid var tid gällande prislista som finns att hitta på Vivus hemsida eller lämnas av Vivus kundtjänst.

Mm därför jag bestred...står ju på deras hemsida o allt:/

Därför skrev jag ett långt argt brev till dom nu! Hur fan kan man kalla detta en avbetalningsplan, att förlänga vi säger 2100kr och sen allt utöver det är för att sänka lånet. Då låter man ju det hellre gå vidare o bestrider. Men att dom orkar, det e ju väldigt många som låter det gå vidare för att dom inte har råd att betala/förlänga. Hur jävla svårt skall det vara ock komma överens om en rimlig avbetalningsplan!?

Fick som svar på mejlet att jag ska ringa dom så vi kan diskutera en eventuell avbetalnings plan! Skall ringa dom imorgon.

Så sa dom inte till mig när jag ville ha avbetalningsplan de va bara o förlänga 3 månader sen avbetalningsplan:/ men de lönar sig inte:( Hoppas du får en avbetalningsplan:)

Hur har de gått för dej yoyo?? Fick du en avbetalningsplan av vivus? Hur mkt va ditt lån på p hur mkt fick du betala varje månad??

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp