Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Inför ansökan skuldsanering

Hej.

Har stora skulder och går inte längre att lösa detta (ca 800.000kr) och är 61 år gammal så finns inte en möjlighet att lösa detta.

Min fråga är hur ser kronofogden på boendekostnaden när man ansöker om skuldsanering? Min sambo och jag bor idag i en hyresrätt på 100Kvm med en hyra på 12.120kr,
Det finns gott om lediga lägenhet på orten och vi skulle lätt kunna komma ner i en hyra på ca 9000kr om vi sätter oss i en 2a allt mindre 3a. Vi skulle ju då spara 3.000kr/månaden (och vi bor ju onödigt stort idag).
Kan väl säga att dom 3.000kr gör ingen skillnad på att söka eller EJ , för kan inte i varje fall lösa min Ekonomi.
Så min fråga ska man flytta till billigare innan man söker skuldsanering eller bo kvar och se vad kronofogden säger?

Tacksam för svar
MVH

Det är ju klart att flyttar du till billigare innan så är det ju ytterligare ett steg på att visa att du gör vad du kan. Om ni känner att ni ni bor för stort nu så passa på att flytta om det är möjligt.
Inte samma sak kanske men vi sålde huset o flyttade till lgh (2:a på två pers) i samband m ansökan om sanering. Tror det vägde över mkt att vi fick sanering på första försöket.
KFM följer väl rek kring vad som anses vara ok bokostnad beroende på vart man bor.

https://www.forsakringskassan.se/do...godtagbara-boendekostnad-avseende-ar-2025.pdf

Sida 2:
1757496134040.png

Man tittar alltid till helheten - Men detta är riktlinjer för vad KFM godkänner ungefär för maxhyror för skuldsanering med 2 i hushållet.
Skulle ni kunna komma ner ca 2000-3000kr i hyra beroende på område så ger det bättre förutsättningar. Det är mycket enklare att göra utan anmärkningar ifall du har planer på att släppa lånen, så rekommenderar att flytta först och sen släppa i så fall.

Är det storstockholm är 12120 lite på snudd på gränsen (11475) då det är 645 kr över. I övriga fall så är det definitivt en fördel att hitta billigare före ansökan

Senast ändrad:
https://www.forsakringskassan.se/do...godtagbara-boendekostnad-avseende-ar-2025.pdf

Sida 2:
Visa bilaga 5327

Man tittar alltid till helheten - Men detta är riktlinjer för vad KFM godkänner ungefär för maxhyror för skuldsanering med 2 i hushållet.
Skulle ni kunna komma ner ca 2000-3000kr i hyra beroende på område så ger det bättre förutsättningar. Det är mycket enklare att göra utan anmärkningar ifall du har planer på att släppa lånen, så rekommenderar att flytta först och sen släppa i så fall.

Är det storstockholm är 12120 lite på snudd på gränsen (11475) då det är 645 kr över. I övriga fall så är det definitivt en fördel att hitta billigare före ansökan
Ansök nu samt skriv i fältet övriga kommentarer i ansökan att ni kommer flytta så småningom till mindre samt billigare,där har du gjort en del av det dom kräver vid godkänd skusan

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp