Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inför ansökan om skuldsanering, tips?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur fungerar det när man ska påvisa att man slutat tagit lån och spekulera/spela bort sina pengar?
När det gäller lånen, kan man helt sonikt jobba röven av sig och betala av de smålån man nyss tagit och sen säga i ansökan att manbinte tagit lån sedan ett viss datum? Kommer de gå igenom transaktioner på bankkontot? Jag är mest ute efter att spara tid, min situation är riktigt dum. Känns som att jag förlorar ett halvår här nu då jag nyligen tagit en kontokredit, som annars kanske hade medfört en tidigare skuldsanering.

1.560.000 blanco, 200k underskott, om jag nöjt mig med heltidsarbete så hade jag tjänat cirka 30 k innan skatt. Har inga anmärkningar eller inkasso än. Levt med detta sedan 2017

Hur fungerar det när man ska påvisa att man slutat tagit lån och spekulera/spela bort sina pengar?
När det gäller lånen, kan man helt sonikt jobba röven av sig och betala av de smålån man nyss tagit och sen säga i ansökan att manbinte tagit lån sedan ett viss datum? Kommer de gå igenom transaktioner på bankkontot? Jag är mest ute efter att spara tid, min situation är riktigt dum. Känns som att jag förlorar ett halvår här nu då jag nyligen tagit en kontokredit, som annars kanske hade medfört en tidigare skuldsanering.

1.560.000 blanco, 200k underskott, om jag nöjt mig med heltidsarbete så hade jag tjänat cirka 30 k innan skatt. Har inga anmärkningar eller inkasso än. Levt med detta sedan 2017
Var alltid ärlig i en ansökan. Har du hunnit betala bort några lån så de inte syns o inte blir anmälda till Skusan så bör just den biten inte va ett problem. Men jag vill säga utan att vara någon viktigpetter el vara negativ. Såg att dina skulder kommer av spekulationer på börsen och dessutom på ganska kort tid. Spekulationer på börsen har jag förstått i bla detta forum är en sak som tyvärr kan tala mot skuldsanering.
Det är viktigt att du slutar med det, som någon skrev i ditt andra inlägg..det påminner mkt om en spelberoendeproblematik och då är det viktigt att du tar tag i den biten först innan du ansöker. För de kommer vilja se en tydlig brytpunkt. Att du inte fortsätter med det.

Var alltid ärlig i en ansökan. Har du hunnit betala bort några lån så de inte syns o inte blir anmälda till Skusan så bör just den biten inte va ett problem. Men jag vill säga utan att vara någon viktigpetter el vara negativ. Såg att dina skulder kommer av spekulationer på börsen och dessutom på ganska kort tid. Spekulationer på börsen har jag förstått i bla detta forum är en sak som tyvärr kan tala mot skuldsanering.
Det är viktigt att du slutar med det, som någon skrev i ditt andra inlägg..det påminner mkt om en spelberoendeproblematik och då är det viktigt att du tar tag i den biten först innan du ansöker. För de kommer vilja se en tydlig brytpunkt. Att du inte fortsätter med det.
Det med tydlig bryt punkt på spel känns det inte riktigt som de kollar..
Dem ser ju när lånen slutas tas och har man då sagt att man tog tag i speladet då med så känns det som att dem kör på samma bryt punkt.

Vet att dem kan begära in kontoutdrag och att man gått på möten och allt men ytterst få som jag har sett här har fått göra sånt.

Dem ser ju när lånen slutas tas och har man då sagt att man tog tag i speladet då med så känns det som att dem kör på samma bryt punkt.

Vet att dem kan begära in kontoutdrag och att man gått på möten och allt men ytterst få som jag har sett här har fått göra sånt.
Jo men det hänger väl lite ihop tänker jag. Utan pengar blir det kanske svårt spela i samma omfattning som gjort att man dragit på sej massa lån. Inte haft den problematiken själv så jag vet ju inte hur de gör. Men om de begär in nån form av bevis är det väl bra om man har det. Och för ens egen skull, för att inte hamna där igen.

Det är nog olika då jag vet dom som fått visa att de gått hos psykolog och möten.

Jag undrar när man skickat in en ansökan om skuldsanering. Ser de vad man fått tillbaka i skatt och kan fråga vad man gjort med de pengarna? Kan de begära underlag för att se att det man säger stämmer?
Jag ska inte underhålla nåt utan vill bara vara förbered.

Jag undrar när man skickat in en ansökan om skuldsanering. Ser de vad man fått tillbaka i skatt och kan fråga vad man gjort med de pengarna? Kan de begära underlag för att se att det man säger stämmer?
Jag ska inte underhålla nåt utan vill bara vara förbered.
De kan fråga dig om det och be dig om underlag.
I en skuldsanering så kollar de inte upp utan det är du som får lämna in uppriktiga uppgifter.

Hej! Jag har varit spelberoende och fått hjälp. Nu tänkte jag söka skuldsanering. Jag funderade bara på en sak. När man var inne i lånekarusellen och inte var riktigt frisk så förskönade man ju tyvärr en del låneansökningar lite. Att man hade mindre lånekostnad än vad man egentligen hade för alla lånen syntes ju inte alltid i en upplysning.
Är det nåt som de tittar på vid en ansökan? Undrar kronofogden hur man kunde få så mycket lån beviljat? Någon som fått den frågan? Eller undrar dom bara varför man har tagit lån?

Hej! Jag har varit spelberoende och fått hjälp. Nu tänkte jag söka skuldsanering. Jag funderade bara på en sak. När man var inne i lånekarusellen och inte var riktigt frisk så förskönade man ju tyvärr en del låneansökningar lite. Att man hade mindre lånekostnad än vad man egentligen hade för alla lånen syntes ju inte alltid i en upplysning.
Är det nåt som de tittar på vid en ansökan? Undrar kronofogden hur man kunde få så mycket lån beviljat? Någon som fått den frågan? Eller undrar dom bara varför man har tagit lån?
Det som du skriver om att försköna siffror vid låneansökningar är nog en stor anledning till att man kunnat överskuldsätta sej alls. Det o att bolagens åtminstone tidigare slarviga kreditprövningar o inget gemensamt register över skulderna så att allt syns vid en ansökan.
Skusan går inte in o kollar varje ansökan om lån o vad du ev skrivit för siffror. Det är isf lånebolaget som kan motsätta sej en ev skuldsanering pga att man angett felaktiga siffror. Däremot så kommer skusan fråga varför man lånat, vad skuldsättningen beror på. I en skuldsaneringsansökan, var ärlig m allt.

Hej
Haft löneutmätning sedan nov 2022.
Ser ingen förändring av skulden. Det jag betalar av i löneutmätning äts upp och till slut är jag på ruta 1.
Konsumtionslån, medberoende och hjälpt andra 812000kr iskulder 8 st.
Skuldfri enligt kf prognos maj 2029, men det kommer bara stå och stampa. Har varit april 2029, men räntorna... det går ju aldrig ner.
Betalar o betalar.
Betalt flera skulder under 2022 och nu en sista. Nu kan jag inte betala av förutom m hjälp av löneutmätning.
Snart pensionär om 5 el 8år
Vill gärna se ngt hopp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp