Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Idéer egen firma etc vad tror ni??

Hej,

Funderat lite under kvällen. Kan vara helt ute och cyklar.
Har idag fast jobb med månadslön.

Har möjligheten till att börja fakturera mina timmar per månad istället då jag har F-skatt och moms.

Säg att jag enbart behöver 15000:- för att betala egna utgifter osv på under en månad. Men att jag fakturerar för att få ut cirka 30.000 innan skatt. Alltså drygt 45.000:- ex moms. Nu vet jag att 30.000:- blir cirka 22.000 netto lön. Men om jag plockar ut 15.000 netto ur firman så behöver jag bara skatta och betala egenavgift på de pengarna?

Kan detta vara mer ekonomiskt? Eller vilket är egentligen bäst?

/Henkee

Beror på vad du har i lön idag. Du förlorar ju anställningstryggheten, så du ska ju ta rejäl höjd för den... Fakturerar du 45 ex moms per månad, så kan du max plocka ut 30 - skatt per månad. Så har du en månadslön i rangen 25-30000 idag så är det inte värt det. Har du högre lön idag, så är det en ren förlust.

Firma. Då kan du göra avdrag för alla arbetsrelaterade utgifter.

Beror på vad du har i lön idag. Du förlorar ju anställningstryggheten, så du ska ju ta rejäl höjd för den... Fakturerar du 45 ex moms per månad, så kan du max plocka ut 30 - skatt per månad. Så har du en månadslön i rangen 25-30000 idag så är det inte värt det. Har du högre lön idag, så är det en ren förlust.

Har 30k idag brutto. Men behöver kanske inte alltid plocka ut exakt den summan varje månad. Alltså 22300:- netto. Därför jag tänkte de kunde vara förmånligt att fakturera och på så vis göra fler avdrag.

Du har helt rätt i arbetstryggheten, men hade tänkt att flytta A-kassan till småföretagarna då är jag säkrad därifrån och förlorar heller ingen tid.

/Henkee

Jag körde ett år med liknande förutsättningar, Glöm inte räkna in bokföring,redovisning Och övriga kostnader. Betalar inte kunden en månad så är förlust direkt jämfört med en trygg anställning

Jag körde ett år med liknande förutsättningar, Glöm inte räkna in bokföring,redovisning Och övriga kostnader. Betalar inte kunden en månad så är förlust direkt jämfört med en trygg anställning

Firman är ett stort företag och jag känner mig 100 % säker till deras betalningsförmåga.
Givetvis behöver man räkna in de kostnader som uppkommer.

Kolla även upp sjukreglerna via försäkringskassan. Vanligtvis väljs 7 dagars karens i enskild firma, men det går välja olika.

(Om man kör AB står egna firman för de 14 första sjukdagarna).

Hur tänker du kring semester? Som anställd har man oftast 25 betalda semesterdagar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp