Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hyresvärden blåser mig på värmen (elkostnader).

Hyreslagen är tydligt gällande detta. Om värme ingår i kontraktet ska hyresvärden stå för hela kostnaden. Och det spelar absolut ingen roll om lösningen är tillfällig eller att renovering pågår.

Tycker dock kostnaden för elementanvändningen låter hög. Jag bor i hus på 156 kvadratmeter (elområde 4) Vi har för tillfället 4 element igång samt luftvärmepump. Utöver all annan elektronisk utrustning gjorde vi av med 1577 kWh i januari. 2 vuxna och 2 barn i blöjålder. Men visst, luftvärmepumpen gör drar ju sitt strå till stacken.

Hur eller hur är det helt galet att ni ska stå för era uppvärmningskostnader. Hoppas det löser sig!

Det känns som att elen generellt alltid är dyrare i elområde 4 vilket jag tror Skåne tillhör.

Tillfälliga elradiatorer medan byte till ny och mer effektiv vattenburen värme installeras är nog det smidigaste sättet både för hyresgästen och hyresvärden. Och en så stor nyrenoverad hyresrätt för den hyran är ju billigt. Så ta en tillfällig ökad elkostnad för att slippa tjafs med värden kanske inte är fel även om hundra kronor i hyresrabatt ju är ett skämt.

Tack för ditt mejl. Jag ser att du har varit i kontakt med oss flera gånger sedan i höstas per mejl om arbetena och hinder och men i användningen av er lägenhet som de innebär. Jag återberättar en del av den informationen som du har fått tidigare så kan du använda dig av det.

Utgångspunkten är att du som hyresgäst har rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid som det förekommer brister i boendet. Rätten kan dock vara bortavtalad i hyreskontraktet när det gäller brister som uppstår på grund av arbeten som hyresvärden utför i fastigheten. Det är till exempel väldigt vanligt att kontraktet innehåller ett villkor som innebär att hyresgästen inte har rätt till hyresnedsättning för brister som uppstår i samband med att hyresvärden utför sedvanligt underhåll i fastigheten. Om man har den klausulen i kontraktet så har man med andra ord själv frånsagt sig rätten till att bli kompenserad för brister som uppstår när hyresvärden utför sådana arbeten. För att få ersättning då så krävs det antingen att arbetet drar ut på tiden oskälig mycket eller att arbetet är ett sådant att det inte kan anses omfattas av klausulen.

När du begär ersättning från hyresvärden så bör du göra det skriftligen via till exempel mejl i efterhand. Det ska framgå för vad man begär nedsättning och för vilken period. Vi rekommenderar att man ställer en öppen begäran till hyresvärden utan att säga hur mycket man vill ha och låter dem komma med ett erbjudande. Ifall hyresvärden skulle neka nedsättning eller om du har frågor kring deras erbjudande så kan du återkomma till oss.

Ja precis, mindre arbete men jag tror att det samtidigt inte är lika långsiktigt?
Kostnaden är billigare men gör du ett ordentligt stambyte håller det säkert i 50-60 år den här lösningen är väl 10-15 år snarare?

Tyckte byggarna sa det.
Har endast erfarenhet av relining av "huvudstam", alltså inte in i byggnader utan det som löper under jord på egen fastighet fram till "kommunala röret".

Det ska hålla länge.

Fick rätt på detta efter många om och men. Fick ringa mejla och ha mig men får ca 5000 lägre hyra i mars - det är jag fine med.

Men en olycka kommer sällan ensam.

Nu har det ju hänt något sjukt. Vi har vårt vardagsrum mot havet - våningen ovanför oss så är det en etagevåning med en balkong på 10 meter. Ifrån den balkongen har det börjat växa ett träd (!) igenom vår lägenhet. Sjukt men så är det. Nu går det inte att spackla och måla över på grund av fukt etersom att det bara kommer komma nya fuktfläckar och lossna färg/tak.

Byggaren säger att man måste riva o bygga uppe på balkongen men att det kostar 80 pappa så förvaltaren vill inte ta smällen utan har istället placerat en avfuktare i min lägenhet. Så nu vill förvaltaren att jag istället ska ha en avfuktare som låter som in i helvete dygnet runt PLUS ha det som ni ser på bilden i flera flera veckor - alternativt månader (!) ska man driva detta tycker ni mot hyresgästföreningen? Betalar man närmare 20 papp ska man väl ha lite jävla ordning och red?

Det ni ser på bilden är taket + del utav avfutkaren.

Se bild nedan.

1771942355504.png

Kul, är det en rejäl avfuktare modell vid vattenskador, så tuggar den i sig massor med kw

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp