Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hyreslägenhet med lån 2025 – chans att få bostad utan betalningsanmärkning?

Har en del lån ca 500K i olika lån. Inget hos inkasso eller kronofogden. Och har aldrig haft.

Nu behöver jag flytta, och har fått erbjudande om en lgh. Samt kanske ett erbjudande till.
Min inkomst är lite över 500 000 per år.

Hyran för dessa är 6800 respektive 7800 och får dubbel lön i November.

Jag ser inget när jag kollar dom olika värdarna att dom kräver en "kvar att leva på" summa.
Utan det jag kan se är att man behöver ha en årsinkomst på X gånger hyran, samt inga anmärkningar.

Hur ser värdarna på detta(lån)? Kollar dom endast anmärkningar eller är jag körd?

Senast ändrad:
För mig kollade dom bara anmärkningar. När jag flyttade till en lägenhet med högre hyra hade jag 2 ca miljoner i skuld som motsvarade ca 4 ggr min bruttoinkomst men ingen anmärkning.

Blev inga frågor om skulderna, om jag kan betala hyra eller om jag skulle fått hyra trots att hyresvärden (ganska stort bolag) måste sett i kreditupplysningen att min ekonomi var tvärdöd.

Det var också min plan - Att flytta till en lägenhet med förstahandskontrakt innan jag fick anmärkning. Så fort jag skrivit kontrakt och fått nycklarna släppte jag alla lån och tog möte med skuldrådgivningen och sökte skuldsanering

Senast ändrad:
Har en del lån ca 500K i olika lån. Inget hos inkasso eller kronofogden. Och har aldrig haft.

Nu behöver jag flytta, och har fått erbjudande om en lgh. Samt kanske ett erbjudande till.
Min inkomst är lite över 500 000 per år.

Hyran för dessa är 6800 respektive 7800 och får dubbel lön i November.

Jag ser inget när jag kollar dom olika värdarna att dom kräver en "kvar att leva på" summa.
Utan det jag kan se är att man behöver ha en årsinkomst på X gånger hyran, samt inga anmärkningar.

Hur ser värdarna på detta(lån)? Kollar dom endast anmärkningar eller är jag körd?
Det kan nog möjligtvis kanske variera från en hyresvärd till en annan.

Personligen så har jag aldrig hört om en hyresvärd som nekar en presumtiv hyresgäst på grund av lån oavsett lånets/lånens storlek(ar). Men man vet ju aldrig. Men om det inte framgår i kraven för att bli godkänd som hyresgäst så bör du nog vara relativt lugn ändå. Det vore konstigt om dom inte nämner något om skulder för att sen neka dig.

På ett sätt tycker man ju kanske att hyresvärdarna oftare bör kolla sådant, men då är det nog en otroligt stor del som inte hade kunnat flytta in i lägenheter här i Sverige med tanke på hur många som faktiskt har skulder och det skulle kännas ganska hårt.
Jag vet dock att man kan känna sig lite nojig när man är aktuell för en hyreslägenhet men sitter på skulder.

Skulle dock säga att det är betydligt viktigare att inte ha någon betalningsanmärkning eller skuldsaldo (möjligtvis betalningsföreläggande också om hyresvärden har lite stramare krav).
Men det är ju möjligt att få en lägenhet trots betalningsanmärkning(ar) förstås…

Trots allt, det viktigaste är nog att du har en fast inkomst/anställning som du också kan uppvisa att du kommer ha minst 6 månader efter eventuell inflyttning (sådant brukar hyresvärdarna trycka på), att du uppnår årshyran och att du allra helst inte har någon skuld/skulder hos Kronofogden även om vissa av hyresvärdarna kan vara lite mer tillåtande gällande det.

Smart och ta lägenhet innan anmärkningarna trillade in. Jag är själv i en klämma där jag får ingen lägenhet trots att jag har bra med poäng.
Anmärkningar och utmätning är väldigt jobbigt.
Men man kämpar på.

För mig kollade dom bara anmärkningar. När jag flyttade till en lägenhet med högre hyra hade jag 2 ca miljoner i skuld som motsvarade ca 4 ggr min bruttoinkomst men ingen anmärkning.

Blev inga frågor om skulderna, om jag kan betala eller om jag skulle fått hyra trots att dom måste sett att min ekonomi var tvärdöd.

Det var också min plan - Att flytta till en lägenhet med förstahandskontrakt innan jag fick anmärkning. Så fort jag skrivit kontrakt och fått nycklarna släppte jag alla lån och sökte skuldsanering

Ja, jag visste att jag behövde flytta och att det kan bli tusen gånger svårare med anmärkning. Lyckades precis hålla mig flytande på slutet fram till att jag hittade lägenhet jag kunde tänka mig. Det är att rekommendera om man ser anmärkningar komma i framtiden och vet att man kommer behöva flytta närmsta åren eller känner att man måste ha tryggheten med förstahandskontrakt. Leta som tusen och gör bort flytten innan anmärkningar kommer in.

Bra tips. Men är inte nära att få anmärkning. Det skulle vara om jag är utan jobb en längre tid i så fall.

Men det låter som jag inte behöver oroa mig?

Bra tips. Men är inte nära att få anmärkning. Det skulle vara om jag är utan jobb en längre tid i så fall.

Men det låter som jag inte behöver oroa mig?
Nej du behöver inte oroa dig. Så "lite" lån är ingen fara. Fick själv förstahandskontrakt med 1,5 miljoner i lån(utan anmärkningar). Dessutom en hyra på 11 000.

Har skuldsanering fick lägenhet på 17K i hyra. Däremot bodde jag dock redan inom föreningen.

Är din hyresvärd en Brf?

Nepp.

En förvaltare med 30 000 lägenheter och en totalyta på ca 2 miljoner kvadratmeter så bör vara en utav giganterna i landet.
Aldrig blivit nekad boende för övrigt med varken skuldsanering nu eller betalningsanmärkningar tidigare.

Hade en etagevåning i Malmö mitt i city med 17 anmärkningar som kostade 12.000 för några år sedan (bör vara i dagens penningvärde 15-16K) och nu betalar jag för en 130 kvadratare över 17.000. Togs mig veterligen inte ens en upplysning på mig.

Sen råkade jag missa hyran dessutom förra året en månad när jag var utomlands några veckor hos samma förvaltare men dom hade inga synpunkter.

Grejen är dock den att varje gång jag har sökt lägenhet har jag skickat med senaste 3 lönespecifikationerna och jag intalar mig att det handlar om det, ser dom att man tjänar bra kanske dom skiter i resten. Ser dessutom att jag varit fast anställd i 20 år eller något inom försäkringsbranschen och sambon också nästan höginkomsttagare så kanske räcker.

Däremot tji fick jag vankas stambyte nu i 4 veckor så inget vatten och avlopp - med en bebis som kommer om några timmar :D Kaos!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp