Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hyra/låna bil (kf)

Hej,

Jag får snart tillbaka mitt körkort efter det varit indraget i ett år. Eftersom jag inte har någon bil så tänkte jag hyra en billig men såklart ingen vill hyra ut när man nu sitter med anmärkning hos kf och snart utmätning. Då tänkte jag att man kunde fråga någon vän om man kunde lånat hans/hennes bil den dagen, men jag undrar bara om nu polisen skulle stanna mig körandes i någon annans bil, tar dom bilen då när dom ser att jag är hos kf eller hur funkar det?
Och om bilen är leasing, vad händer då?
Jag vill ju absolut inte köra runt och vara rädd för bli stannad och dom tar bilen. Någon som vet?
Jag har inte fått utmätning på lönen än men det är nära.

Om du lånar en bil av en vän kan KFM anse att du är i besittning av bilen och således kan den utmätas.

Om du lånar en bil av en vän kan KFM anse att du är i besittning av bilen och således kan den utmätas.

så polisen ser att jag är hos kf när dom stannar mig och kollar upp mig, och tar min väns bil även om jag inte står på den och säger jag bara lånat den över dagen? Dom ser ju att jag inte äger den.

så polisen ser att jag är hos kf när dom stannar mig och kollar upp mig, och tar min väns bil även om jag inte står på den och säger jag bara lånat den över dagen? Dom ser ju att jag inte äger den.
KFM kan anse att Du har bilen i besittning, därmed kan den vara fall för utmätning.

Det som står i bilregistret är inget som bevisar ägarskap, det görs ingen sakrättslig prövning innan registrering.

Leasing kan man dock i princip säga att det inte går att utmäta.

I princip. Betyder inte att det inte sker, vilket ett rumänskt leasingbolag upptäckte till sin fasa. ;)

Kfm har ingen tillgång till rumänska bilregistret.
Nordiska registren tror jag jag kommer åt via något telefonsamtal men inte övriga länder.
Utmäter man på besittning blir det andra som ska bevisa att det är fel.. Har ingen gjort det så blir det sådär.

så man man säga att det är ”bäst” om jag lånar någons vän lesingbil istället för nån som köpt/äger bilen?

Om man är orolig så.
Chansen är minimal. Polisen ringer inte om alla, dom hinner inte. Dom skulle kunna åka på distansutmätningar hela dagarna om dom ville

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp