Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hyra hus under inledande..?

Hej, jag bor i lägenhet nu men har fått en möjlighet att hyra ett hus, hyran kommer bli billigare men dyrare el osv såklart..
Grejen är den att dom som hyr ut den inte vet om att jag har inledande skuldsanering.

Känner mig som en ännu uslare person än vad jag redan Känner mig om jag inte skulle berätta innan jag skriver under kontrakt. Men gör jag det kmr jag säkerligen inte få hyra den.. sen om det skulle uppdagas efter ett tag så kanske man blir vräkt så då står man där helt utan boende..

Tror ni det är vanligt att privatpersoner tar kreditupplysning på den som dom tänkte hyra ut till?

Samt vilka negativa aspekter finns det gällande kronofogden om jag hyr hus av privatperson?
Kan dom tex få för sig att jag "äger" kåken då jag har hyreskontrakt på den? Eller kan dom komma och utmäta saker i huset som inte är mina?

Du kan inte vräkas pga skuldsanering. Se till att få ett ordentligt hyresavtal som är tillsvidare på plats.

Den som hyr ut har ansvaret att göra kreditkontroll och bedömning baserat på denne. Du har inte ansvar för att upplysa.

Du kan inte vräkas pga skuldsanering. Se till att få ett ordentligt hyresavtal som är tillsvidare på plats.

Den som hyr ut har ansvaret att göra kreditkontroll och bedömning baserat på denne. Du har inte ansvar för att upplysa.
Upplysningsplikt kanske man inte har, men moralen borde kanske finnas där? Speciellt om man ämnar hyra från en privatperson...

Jag flyttade till ny hyreslägenhet hos privat hyresvärd för ett år sedan med stora skulder hos Kronofogden. Jag var ärlig och hyresvärden tog även kreditupplysning. Det var inga problem så länge jag skaffade en borgenär så min pappa står som det på hyreskontraktet.

Ok, en borgenär och vara ärlig verkar vara rätt väg att gå då, men har sån otroligt skam i kroppen över mina skulder så då kommer det säkert sluta med att jag bor kvar i min lilla lägenhet för jag vet att det är jättemånga som är intresserade av huset så då lär dom välja nån annan fast vi var först på tur.

Sen undrar jag hur kronofogden kommer se på det, justnu bor jag själv med hyra på 6800kr, men blir det flytta till huset så är hyran 10k men kommer att delas på två då jag inte flyttar själv så 5000kr i hyra för mig men med dyrare el, vatten, osv såklart..

Hur gör man man då rent praktiskt för att få med en borgenär i deras kontrakt?

Flyttar du till hus så antar jag att Hyresvärden (ägaren) ej upplåter flera bostäder som om det vore en affärsverksamhet. Därmed faller uthyrningen under privatuthyrningslagen och ej hyreslagen. Mao saknar du besittningsrätt över bostaden tills vidare, som vid förhyrning av en hyreslägenhet i flerbostadshus. Var försiktig med att säga upp ditt förstahandskontrakt, om inte du är supertajt med ägaren dvs.

Flyttar du till hus så antar jag att Hyresvärden (ägaren) ej upplåter flera bostäder som om det vore en affärsverksamhet. Därmed faller uthyrningen under privatuthyrningslagen och ej hyreslagen. Mao saknar du besittningsrätt över bostaden tills vidare, som vid förhyrning av en hyreslägenhet i flerbostadshus. Var försiktig med att säga upp ditt förstahandskontrakt, om inte du är supertajt med ägaren dvs.
Ja de är en privatperson som hyr ut ett hus bara.
Ja man är ju lite orolig nu när man har en hyresrätt, men lockar samtidigt att kunna bo i hus, bor i en två med två barn som blir större..
Jobbigt om man skulle få lov flytta från huset då står man bostadslös istället...
Men om man har en borgensman och kör med öppna kort innan ev flytt..? Ja jag vet inte jobbigt det vart..

Ja de är en privatperson som hyr ut ett hus bara.
Ja man är ju lite orolig nu när man har en hyresrätt, men lockar samtidigt att kunna bo i hus, bor i en två med två barn som blir större..
Jobbigt om man skulle få lov flytta från huset då står man bostadslös istället...
Men om man har en borgensman och kör med öppna kort innan ev flytt..? Ja jag vet inte jobbigt det vart..
Jo visst, öppna kort är bäst att köra med då ägaren har står handlingsfrihet i det här läget. Annat om det vore tills vidare med besittningsrätt. Förstår din sits men bättre med ett säkert kort i hand om än trångt boende. Allt handlar om dina möjligheter till ett långt hyresavtal kombinerat med tillräckligt lång kötid i bostadskön för att kunna få tag på nytt kontrakt i framtiden när uthyrningen skulle avbrytas.

Jag flyttade till ny hyreslägenhet hos privat hyresvärd för ett år sedan med stora skulder hos Kronofogden. Jag var ärlig och hyresvärden tog även kreditupplysning. Det var inga problem så länge jag skaffade en borgenär så min pappa står som det på hyreskontraktet.
Jag tror att din pappa gick in som borgensman på kontraktet.

Så länge du betalar hyran i tid och är en skötsam hyresgäst så förstår jag faktiskt inte hur en skuldsanering skulle bli problematisk? Personer utan skuldsanering kan få betalningssvårigheter och låta bli att betala hyra?
Som @Lock säger, det är upp till uthyraren att ta referenser och nån sorts kreditupplysning.
Kan också vara så att de har svårt att hitta hyresgäster och hyr gladeligen ut till ngn med skuldsanering men kanske med kortare uthyrningstid som förlängs om man skött hyran.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp