Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hyra bil? kreditupplysning

Skulle hyrt bil idag hos Sixt, allt gick bra tills att han sa något om kreditupplysning, fattar ingenting, man betalar ju hyran direkt vad ska man bli nekad en uthyrning för pga betalningsanmärkningar?
Gör alla uthyrare såhär? Sett någon gammal tråd där det tydligen går utan hos Hertz, någon som hyrt nu på senare tid hos Hertz med skuldsaldo/anmärkningar?

Ytterst tveksamt att man kan hyra bil någonstans med betalningsanmärkning.

Givetvis beror det på att om du förstör bilen eller drar på dig kostnader som dyker upp i efterhand såsom p-böter eller trängselskatt så är ju risken mindre att du betalar ifall du är skuldsatt.

Det kan man, förutsatt att de inte tar kreditupplysning. Min lokala OK och Circle K gör inte det. Hertz gör inte det. Avis har gjort det på mig för länge sen.

Givetvis beror det på att om du förstör bilen eller drar på dig kostnader som dyker upp i efterhand såsom p-böter eller trängselskatt så är ju risken mindre att du betalar ifall du är skuldsatt.
Man kan ju dock lägga till extra försäkring i bokningen som gör att hyraren betalar 0kr i självrisk vid skador på bilen

Hertz:
Hertz kan begära en kreditupplysning på föraren/hyrestagaren. Som biluthyrare har vi ett legitimt behov av en kreditupplysning för att säkerställa att våra kunder är kreditvärdiga att hyra bil hos oss. Kreditupplysning görs på personnummer och en gång per halvår. Om din bilhyra inträffat på olika uthyrningskontor kan du komma att se fler än 2 kreditupplysningar per år då vissa av våra stationer har olika organisationsnummer. Vi använder oss av Bisnode för att göra en kreditupplysning. Kreditupplysningar som görs hos Bisnode syns endast hos Bisnode och inte hos några andra aktörer. De flesta banker använder sig av UC och ser därför inte våra slagningar och därav belastar inte vår kreditupplysning våra kunders kreditbedömning hos banker eller hos andra kreditupplysningsföretag.

Circle K
I samband med bokning gör vi kontroll mot Biluthyrarna Sveriges register. Här finns de som uppenbart misskött sina åtaganden i samband med en tidigare uthyrning. Finns du mot all förmodan med i detta register, så nekar vi dig att hyra. Vi kontrollerar även folkbokföringsadress samt betalningsanmärkningar och skuldsaldo hos Creditsafe. Vi godkänner inte postbox-adress.

OK:
I samband med bokning/uthyrning av fordonet gör vi en kundkontroll. Har du medvetet misskött fordonet eller inte fullgjort dina åtaganden vid tidigare uthyrning kan detta finnas registrerat i Biluthyrarna Sveriges informationslista. Du nekas då att boka/hyra. Detsamma gäller om du har betalningsanmärkningar etc.

Hertz:

Circle K

OK:

Ja det står så men samtidigt ser jag många säga att dom bara hyrt online på Hertz exempelvis, gått dit, visat körkortet & hämtat nycklarna, med betalningsanmärkningar

Man kan ju dock lägga till extra försäkring i bokningen som gör att hyraren betalar 0kr i självrisk vid skador på bilen
Du kan ändå bli skyldig massa pengar. Förstör du bilen vid vårdslös körning/rattfylla etc så gäller inte självriskelimineringen och du blir betalningsskyldig för bilens fulla värde.
Och som jag tidigare nämnt kan kostnader uppstå i efterhand, typ lämnat tillbaka bilen otankad eller p-böter. Därför kräver seriösa biluthyrare att man betalar med kreditkort, ej betalkort typ meastro.

Ja det står så men samtidigt ser jag många säga att dom bara hyrt online på Hertz exempelvis, gått dit, visat körkortet & hämtat nycklarna, med betalningsanmärkningar
Det har säkert gjorts en microupplysning men det har kanske gjorts en personlig bedömning av anmärkningarna att man kan släppa igenom uthyrningen ändå. Eller så har personerna varit "rena" när dom blev kunder och sedan dragit på sig anmärkningar.
Jag tror inte alla uthyrare tar upplysningar automatiskt vid varje hyra när det gäller återkommande kunder.

Du kan ändå bli skyldig massa pengar. Förstör du bilen vid vårdslös körning/rattfylla etc så gäller inte självriskelimineringen och du blir betalningsskyldig för bilens fulla värde.
Och som jag tidigare nämnt kan kostnader uppstå i efterhand, typ lämnat tillbaka bilen otankad eller p-böter. Därför kräver seriösa biluthyrare att man betalar med kreditkort, ej betalkort typ meastro.
Jag dricker inte & kör inte vårdslöst så det enda möjliga sättet för mig att kvadda en bil är i en legitim bilolycka, men ja det kan jag förstå, men tänker mer på att folk säger, ganska nyligen senast 2023 såg jag här i gruppen att dom har fått hyra hos Hertz trots bet anmärkning, skuldsaldo osv osv

Jag dricker inte & kör inte vårdslöst så det enda möjliga sättet för mig att kvadda en bil är i en legitim bilolycka, men ja det kan jag förstå, men tänker mer på att folk säger, ganska nyligen senast 2023 såg jag här i gruppen att dom har fått hyra hos Hertz trots bet anmärkning, skuldsaldo osv osv
Dom vet ju inte hur du tänker använda bilen, det handlar ju om att minimera riskerna för ekonomiska smällar.
Men kanske har Hertz slarvat och missat kreditkollen (ej troligt), eller så har bilhyraren haft någon skuldfri med sig som stod för hyran?
Men det finns kanske mindre uthyrare som chansar ibland, dom vill ju såklart att deras bilar blir uthyrda och drar in pengar.

Det är ju samma sak som att skaffa ett mobilabonnemang eller köpa något annat på avbetalning när man har en historia av att inte betala sina skulder. Det är svårt att hitta någon som är villig att chansa.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp