Hypotetiskt scenario!

Går första terminen i vård och omsorg. Utbildar mig till undersköterska.
Är det fel linje tycker ni om jag vill uppnå mina mål med husköp?
Man ska först och främst välja utbildning efter vad man vill jobba med inte välja utbildning efter lön. Stor risk att man inte trivs senare då. Du kan alltid plugga vidare sen, klättra på karriärstegen and so on..

Man ska först och främst välja utbildning efter vad man vill jobba med inte välja utbildning efter lön. Stor risk att man inte trivs senare då. Du kan alltid plugga vidare sen, klättra på karriärstegen and so on..
Detta vill jag inte jobba med, utan var tvungen att hoppa på den utbildningen eftersom det yrket jag vill ha var för långt bort.

En uska tjänar ju definitivt inte 28, tyvärr.

Uppgifter om löneläge för 2020 saknas för undersköterskor i regioner, därav anges för dessa uppgifter avseende 2019.

• Undersköterskor inom kommunerna har en medianlön på 26 900 kronor, där de 10 procent bäst betalda har en lön på 29 600 kronor eller mer.
  • Undersköterskor inom regionerna hade 2019 en medianlön på 26 500 kronor där de bäst betalda hade en lön på 29 600 kronor eller mer.
Utöver den grundlön som nämnts ovan har också många undersköterskor rörliga tillägg för exempelvis obekväm arbetstid. Genomsnittligt uppgår ersättningen till 2 600 kronor per månad i kommuner. I regioner uppgick den genomsnittliga ersättningen 2019 till 2 900 kronor. Merparten av dessa utgörs av ersättning för obekväm arbetstid.

Källa: SKR, partsgemensamt underlag, egna beräkningar, november 2019 och 2020.

Uppgifter om löneläge för 2020 saknas för undersköterskor i regioner, därav anges för dessa uppgifter avseende 2019.

• Undersköterskor inom kommunerna har en medianlön på 26 900 kronor, där de 10 procent bäst betalda har en lön på 29 600 kronor eller mer.
  • Undersköterskor inom regionerna hade 2019 en medianlön på 26 500 kronor där de bäst betalda hade en lön på 29 600 kronor eller mer.
Utöver den grundlön som nämnts ovan har också många undersköterskor rörliga tillägg för exempelvis obekväm arbetstid. Genomsnittligt uppgår ersättningen till 2 600 kronor per månad i kommuner. I regioner uppgick den genomsnittliga ersättningen 2019 till 2 900 kronor. Merparten av dessa utgörs av ersättning för obekväm arbetstid.

Källa: SKR, partsgemensamt underlag, egna beräkningar, november 2019 och 2020.
Okej det var inte så illa som jag trodde. Har fått för mig att undersköterskor inte tjänar mer än 20K i månaden. Kan ha fel.

Vad är det som gör att det du vill jobba med känns för långt bort? Visst är det bra med utbildning men att hoppa på en utbildning som man vet att man inte vill jobba med sen är lite bortkastad tid. Elektriker behövs vad jag vet. Har du nån grundutbildning så kan du gå lärling sen. Finns utbildning som man själv får bekosta men det kan vara värt om det är det du vill.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp