Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hypotetisk fråga: lämna skulderna bakom sig och flyttar till England efter Brexit

Är vad jag vet bara skatter som man kan få euhjälp att driva in, utanför kfm letar inte kfm något alls, vi får ju ändå inte verkställa där.
Preskavbrotten brukar bankerna/inkasso lösa oftast. Finns en adress kvar i sverige skickar man dit, så länge man inte får tillbaka det anses det kommit fram, och när flera sådan brev ansetts kommit fram är preskibitionen avbruten. Hade en sådan där en ärvd lägenhet utmättes, han invände mot verkställighet pga preskibition, var några banklån som hade gett utslag i början av 90talet. Han hade bott i danmark och Tyskland och kommit tillbaka för något år sedan. Vad jag minns så fick verkställigheten fortsätta och den ärvda bostadsrätten såldes .
Innan EU kan man ju använda Luganokonventionen för att driva in skulder. Norska kreditorer brukar vara rätt duktiga på den biten.

Men frågan blir ju lite vad som händer när en person blir obefintlighetsregistrerad och har flyttat utomlands. Hur kan banker etc. avbryta preskribtionstiden när det händer?

Innan EU kan man ju använda Luganokonventionen för att driva in skulder. Norska kreditorer brukar vara rätt duktiga på den biten.

Men frågan blir ju lite vad som händer när en person blir obefintlighetsregistrerad och har flyttat utomlands. Hur kan banker etc. avbryta preskribtionstiden när det händer?

Dom lyckas snoka ibland, annars skriver dom väl av skulden, alternativt låter den vara kvar och hoppas att ingen säger något

Har inte Storbritannien en lite annorlunda syn på folkbokföring? Jag vet att en bekant som adopterades bort som barn i Skottland har försökt hitta sina biologiska föräldrar, som hon vet fullständigt namn och födelsedatum på, och hon vet även var de bodde när hon föddes. Där bor de inte kvar idag, och som jag har förstått det så finns det ingen myndighet att vända sig till som kan tala om ifall dessa personer lever idag, och var de i så fall bor.

Vi pratar om ett land som fram till nyligen inte hade foto på körkorten, utan folk hade papperslappar med text på som talade om att de fick köra bil...

Jag läste någonstans att Danmark också funkar... Då de inte ”hjälper till” att driva in skulder man har utanför landet... Sen om det stämmer vet jag inte.

”Om jag inte minns fel kan man inte löneutmätas för privaträttsliga skulder i t.ex. Danmark. Dessutom har just Danmark undantag från förordningen om Europeiskt betalningsföreläggande. Notera också att Svenska domstolar inte är behöriga om du bor i ett annat land och saken handlar om skulder du ådragit dig som privatperson, och inte som företagare. Då skall fordringen prövas enligt reglerna i det land du bor. Undersök tänkbara länders utmätningsregler. Beneficier, möjlighet till löneutmätning och förbehållsbelopp skiljer sig stort mellan länderna. Finland har absolut preskription. Norge - har betydligt högre förbehållsbelopp. Det finns troligen ganska stort utrymme för att spela ut olika länders lagstiftning mot varandra.”

Danmark har undantag mot mycket, även skuldsanering.. har Du en dansk skuld och får skuldsanering i sverige är skulden kvar en tysk skuld däremot omfattas av svenska skuldsaneringen.

Ofta står det i avtalen vilket lands domstol som ska hantera tvister.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp