Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Husköp fundering - Hur har folk råd?

Hej!
Jag har verkligen alltid drömt om att köpa hus, jag vet dock att den drömmen ligger längre fram i tiden och skvalpar, en vacker dag ska även jag köp hus med min pojkvän! Jag blir lite tyvärr lite missunnsam när jag ser andra köpa hus.. avundsjuka i guess. Det jag undrar mest över är hur vissa har råd? Jag har en bekant som jobbar inom butik (vilket inte är speciellt välbetalt arbete) och hennes kille har inget speciellt jobb heller men ändå har dem kunnat köpa lite av ett ”lyx”hus? Det är flera av mina bekanta som inte har speciellt välbetalda jobb men ändå kunnat köpa stora hus osv. Hur är det möjligt?

Det förstår jag väl men ger banken verkligen stora bolån till folk som inte har tillräckligt bra inkomster?

Först och främst så behöver man en kontantinsats.

Sen så är boräntorna rekordlåga för tillfället. Det kostar då inte så mycket att ha ett bolån på 5 miljoner. Men tro mig när jag säger att det hade varit många familjers ekonomi som hade crashat om boräntan hade gått upp med 2%. Tom 1% hade gjort skillnad. Det kommer hända om några år.

Först och främst så behöver man en kontantinsats.

Sen så är boräntorna rekordlåga för tillfället. Det kostar då inte så mycket att ha ett bolån på 5 miljoner. Men tro mig när jag säger att det hade varit många familjers ekonomi som hade crashat om boräntan hade gått upp med 2%. Tom 1% hade gjort skillnad. Det kommer hända om några år.
Det kommer absolut att hända! Vilket är orsaken till att jag kommer köpa ett hus för max 2 miljoner, gärna lägre. Ska titta på ett med utropspris runt 1,2 i veckan. Det har jag råd med även om räntan stiger hutlöst och även efter pensionen.

Kassakon, ska du köpa ett själv? Får du bolån på typ 2 mille om du är själv?

Men tro mig när jag säger att det hade varit många familjers ekonomi som hade crashat om boräntan hade gått upp med 2%. Tom 1% hade gjort skillnad. Det kommer hända om några år.

Då har inte bankerna räknat rätt när de beviljade bolånen i så fall, eller så har dessa familjers ekonomi väsentligt försämrats sedan de köpte sina hus.

Kalkylräntan brukar vara aktuell ränta plus fem procentenheter, så lånar du till ett hus idag så skall du klara en boränta på 6-7 % utan att gå under. Annars har banken räknat fel.

Det beror väl lite på vart i landet det är, i vissa städer som typ Filipstad eller Kramfors eller Perstorp kan du få ett relativt nytt hus med Pool för kanske 1.5 miljoner och delar du dessutom det lånet på två personer så är det inte alls så märkvärdigt.

Däremot pratar vi om storstäder och i synnerhet finare områden i Stockholm, exemplevis Danderyd eller liknande. Ja då får man betala det tiodubbla.

Kassakon, ska du köpa ett själv? Får du bolån på typ 2 mille om du är själv?
Har en hög årsinkomst så storleken på bolånet begränsas av kontantinsatsen. Ska köpa själv men är gift. Har ju inte lånelöfte än, väntar ut skuldsaneringen som är borta på torsdag.

Har en hög årsinkomst så storleken på bolånet begränsas av kontantinsatsen. Ska köpa själv men är gift. Har ju inte lånelöfte än, väntar ut skuldsaneringen som är borta på torsdag.

Kan man verkligen köpa själv när man är gift? Jag har fått för mig att banken gärna vill att båda står på huslånet, eftersom gifta har försörjningsskyldighet gentemot varandra. Det är väl egentligen omöjligt för gifta att inte ha gemensam ekonomi, då det i princip är så att om den ena slutar att dra in pengar så kan den kräva att få halva den andras lön.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp