Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur stor påverkan har antal ff på kreditupplysningen? Förfrågningar

Hej alla,

Jag är nyfiken på hur stor påverkan antal FF har på en låneansökan?
Finns det ingen som tydliga besked angående detta?
0 till 1 FF - jättebra.
2-5 FF - helt ok.
5-8 FF - svårt att få lån? Någon som lyckats med bra UC Score. (Exempelvis 2% och neråt)
8-12 FF - ge fasen i att söka oavsett UC Score?
12-16 FF - omöjligt att få beviljat lån oavsett bra UC som går att få? Ingen som lyckats få lån här på det?

Är det någon här som tycker detta låter rimligt eller är jag fel ute? Har någon lyckats få något lite lån på 12-16 FF??

Hej alla,

Jag är nyfiken på hur stor påverkan antal FF har på en låneansökan?
Finns det ingen som tydliga besked angående detta?
0 till 1 FF - jättebra.
2-5 FF - helt ok.
5-8 FF - svårt att få lån? Någon som lyckats med bra UC Score. (Exempelvis 2% och neråt)
8-12 FF - ge fasen i att söka oavsett UC Score?
12-16 FF - omöjligt att få beviljat lån oavsett bra UC som går att få? Ingen som lyckats få lån här på det?

Är det någon här som tycker detta låter rimligt eller är jag fel ute? Har någon lyckats få något lite lån på 12-16 FF??
Det finns en tydlig statistisk koppling mellan antalet tagna kreditupplysningar på en person och antalet betalningsanmärkningar. Om kreditupplysningen i övrigt visar på en god ekonomisk situation så har några upplysningsfrågor bara en måttlig inverkan på kreditvärdigheten. Men för personer som redan ligger närmare riskzonen kan detta vara avgörande för om en kreditansökan ska beviljas eller inte. Ett stort antal förfrågningar är alltid negativt för kreditbetyget.

Så med andra ord kan du inte generellt dra antalet ff över en kant på detta sätt i antal och nummer.

Det beror ju på vart man frågar.

Har du en fråga hos Nstart eller nån annan högrisk aktör så kan ju banken ha satt avslagsregler på det.

Beror väl också på vad förfrågningarna gäller.
Har du 5 st förfrågningar hos olika bolånebanker för bolån vs 5 förfrågningar hos smslånföretag för sms-lån så är det nog viss skillnad hur det bedöms.

Det finns en tydlig statistisk koppling mellan antalet tagna kreditupplysningar på en person och antalet betalningsanmärkningar. Om kreditupplysningen i övrigt visar på en god ekonomisk situation så har några upplysningsfrågor bara en måttlig inverkan på kreditvärdigheten. Men för personer som redan ligger närmare riskzonen kan detta vara avgörande för om en kreditansökan ska beviljas eller inte. Ett stort antal förfrågningar är alltid negativt för kreditbetyget.

Så med andra ord kan du inte generellt dra antalet ff över en kant på detta sätt i antal och nummer.
Så det påverkar alltså vad du har för slags FF och sen såklart mot ditt UC score.
Påverkar det också ditt UC score vilken slags kreditupplysning du har? Om man har från Lendo/Sambla/Enklare så är det mindre negativt om man säger så då?

Är det "bekräftat"/allmänt känt att en ff på ett "dåligt" ställe är sämre än en "bra"?

Beror väl också på vad förfrågningarna gäller.
Har du 5 st förfrågningar hos olika bolånebanker för bolån vs 5 förfrågningar hos smslånföretag för sms-lån så är det nog viss skillnad hur det bedöms.
Är det några sms-lån som kör UC? Har ej detta. Känns som de flesta kör Creditsafe/Bisnode

Är det några sms-lån som kör UC? Har ej detta. Känns som de flesta kör Creditsafe/Bisnode

Det vet jag inte, jag har aldrig tagit något smslån så jag kan tyvärr inte svara på det.
Vet bara att när jag höjde mitt bolån så sa min bankman att lendoförfrågningar och liknande inte var särskilt positiva och snabblån var röd flagg direkt men när jag hade kollat att byta ut mitt bolån till Nordea var den inte lika avgörande.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp