Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur stor kreditlimit? Hur arbeta mot framtida samlingslån?

Hej,

Krediter (månadskostnad/kreditlimit/ränta)
SJ Prio: 0/30 000 (17 %)
Northmill: 0/30 000 (23,5 %)

Min fråga är hur UC ser på kreditlimit. Är det bra för betyget att ha 60 000 outnyttjat i krediter eller finns det en vinning i att plocka bort Northmill? Kan min UC försämras om jag gör detta?

Senast ändrad:
Undrar samma, verkar svårt att svara på..
Har:
0 / 20 000kr Northmill.
0 / 7000kr Resurs.

Min teori är att outnyttjad kredit är bra för betyget, men kan sätta käppar i hjulet om du är högt belånad eller ligger på gränsen i förhållande till inkomst. Detta eftersom krediten räknas in i belåningsgraden av banker, även om den ej är utnyttjad vid förfrågan. Samtidigt verkar det ju ses som en sorts buffert och minskar risken att inte kunna betala. Sen spelar nog nyttjande graden roll, har du allt nollat borde det inte bli så mycket sämre om du tar bort en och fortfarande (som i ditt fall) har "buffert". Men har du andra utnyttjade så höjs ju nyttjande graden och betyget blir sämre.

Ett eget exempel.
Hade 3 krediter, 22k/39k utnyttjat. Avslutade en kredit som va helt outnyttjad och hade därefter 22k/27k utnyttjat. Betyget gick då från 2.0 till 2.5.

Som ett tillägg som kanske kan vara till hjälp för den som läser så kan jag intyga att krediter väger oerhört mycket tyngre än Blanco på betyget. När jag samlade så höjde jag mina Blanco med ca 100 000kr, men nollade mina krediter (20k/27k). Mitt UC Score gick då från 2.6 till 0,4!

Blev ett långt inlägg..
Men om du väljer att avsluta Northmill uppdatera gärna hur det gick!

Jag har samma tankar och har länge funderat på att säga upp ett av mina kreditkort på 60 K (Entercard/Swedbank) och bara behålla ett på OK (30 K) som "buffert". Än så länge har jag inte tagit steget, men det kanske är dags att sparka bort "kryckan" nu :)

Mitt intryck är samma som @johnp Alltså att ett lågt använt kreditkort förvisso är bra för UC-scoren, men att det ändå i praktiken kan göra det svårare att få lån då krediten räknas in i lånekalkylen. Så här ser det tex ut för mig (och då är båda mina nuvarande krediter oanvända)

Skulle jag säga upp Swedbank-kortet skulle jag raskt komma ner under miljonen :)

Bilagor

• Screenshot_2024-07-04-05-59-17-696_com.pf_tech.kreddy.jpg
    Screenshot_2024-07-04-05-59-17-696_com.pf_tech.kreddy.jpg
    255.7 KB · Visningar: 101
För egen del blev kreditbetyget bättre när jag skaffade fler krediter. Någon sa att krediter är bra för kreditbetyget eftersom då har kreditbolaget när du fick krediten bedömt dig som kreditvärdig. Outnyttjade krediter borde stärka kreditbetyget men kreditbetyget blir alltid tillfälligt lite sämre när du ansöker om krediten.

Undrar samma, verkar svårt att svara på..
Har:
0 / 20 000kr Northmill.
0 / 7000kr Resurs.

Min teori är att outnyttjad kredit är bra för betyget, men kan sätta käppar i hjulet om du är högt belånad eller ligger på gränsen i förhållande till inkomst. Detta eftersom krediten räknas in i belåningsgraden av banker, även om den ej är utnyttjad vid förfrågan. Samtidigt verkar det ju ses som en sorts buffert och minskar risken att inte kunna betala. Sen spelar nog nyttjande graden roll, har du allt nollat borde det inte bli så mycket sämre om du tar bort en och fortfarande (som i ditt fall) har "buffert". Men har du andra utnyttjade så höjs ju nyttjande graden och betyget blir sämre.

Ett eget exempel.
Hade 3 krediter, 22k/39k utnyttjat. Avslutade en kredit som va helt outnyttjad och hade därefter 22k/27k utnyttjat. Betyget gick då från 2.0 till 2.5.

Som ett tillägg som kanske kan vara till hjälp för den som läser så kan jag intyga att krediter väger oerhört mycket tyngre än Blanco på betyget. När jag samlade så höjde jag mina Blanco med ca 100 000kr, men nollade mina krediter (20k/27k). Mitt UC Score gick då från 2.6 till 0,4!

Blev ett långt inlägg..
Men om du väljer att avsluta Northmill uppdatera gärna hur det gick!
Hej! Ska bara uppdatera att efter att jag sa upp Northmillkrediten förändrades inte mitt score eller riskbetyg. Ändå skönt att ha den avskriven.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp