Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur skulle ni göra, skuldfinansering?

Jag har ca 437 000 kr i skulder i mitt namn. Endast 176 000 kr är egentligen mina synder, resten lånade jag åt nån annan på ICA och Santander. Long story men personen ifråga betalar in angiven summa till mitt konto varje månad så det har funkat på så sätt. Däremot har det såklart blivit lite problematiskt att ta nya lån när man redan har en halv mille i skulder på pappret.

Tänkte höra av mig till Nystart Finans och SVEA för att se om jag kan i första hand få skuldfinansering, eller i annat fall ta ett större lån. Jag lär inte få en halv mille med min kreditvärdighet, men om jag kan samla ihop smålånen på 176 000 om är mina då är det som att hela min skuldsituation blir löst eftersom resten av notan står ju kompisen för... fastän jag är den officiella lånetagaren. Jag har visserligen fått en del av den summan för att lösa ett tidigare lån då det ingick i vårt "deal" så det var inte så att jag rakt av lånade pengarna åt någon annan.

Men hos SVEA står det att man måste ange ALLA sina lån vid skuldfinansering, men då jag endast behöver trolla bort 176 000, finns det nåt bra sätt att förklara att resten lånades åt en kompis och att det inte är jag som betar av det? Är det olagligt att låna åt andra eller anses det bara dumt och oansvarigt? Kan jag bara säga att en bekant fick en del av lånet och således åtog sig att stå för framtida inbetalningar vad rör de två lånen? Kan de godkänna skuldfinansering/samlingslån baserat bara på mitt ord vad gäller det?

Eller finns det nånstans där man kan ta ett lån på 176 000 som inte tar UC eller eventuellt nöjer sig med sämre kreditvärdighet?

Jag försöker även förbättra min UC så jag tänkte i första hand bifoga relevant info från minUC för att eventuellt få en uppskattning om de kan bevilja nåt, istället för att de tar kreditupplysning rakt av.

Mitt kreditbetyg är 13,5. Jag har däremot inga betalningsanmärkningar.

Tankar, råd?

Kan inte kompisen ta lån själv nu då och lösa ut dig?

Det är inte olagligt att låna pengar och i sin tur låna ut vidare. Möjligen är det lite dumdristigt då det förmodligen fanns en anledning att han inte fick lånet själv och du rimligen inte har lika välskrivet avtal och lika väloljade rutiner som banken när polarn slutar betala.

Bankerna måste hela tiden räkna ditt kompislån som att det är ditt. De kan inte vara säkra på att din vän alltid kommer sköta sina betalningar utan de ser det som ditt ansvar. Vilket det ju är.

Ditt kreditbetyg är ganska högt, vad är det som håller upp det? Har du många förfrågningar? Jag tänker lendo på summan du vill lösa, men du behöver nog få ner kreditbetyget några snäpp.

Du lär får sämre ränta på dina egna lån pga kompisen

Nystart finans har jag varit i kontakt med nyligen, killen i andra änden blev lite paff över antalet UC förfrågningar.. men vad fan förväntar de sig liksom, hela deras affärsmodell riktar ju sig in på de som sitter i skiten och inte kan få nån chans annanstans, men i praktiken verkar det vara lika meningslöst som att knalla in på Swedbank och begära lån. Så varför denna falska marknadsföring? Vem KAN de hjälpa i så fall? Har inte ens en enda betalningsanmärkning, man tycker ju det borde väga tyngre än antalet UC förfrågningar. Det sistnämnda hör ju till om de riktar in sig specifikt på de som hamnat snett. Hur fasiken resonerar de?

Är väl knappt nån mening att ansöka om Sveas skuldfinansering, torde vara samma vilseledande marknadsföring där.

Jag var nyligen i kontakt med Nystart finans. Killen i telefonen sa hela tiden att de tycker att mitt fall låter intressant för dem. Han ville ha alla detaljer om min lånesituation, vilket jag förstår. Men sättet han gjorde det på var stressande och påträngande. När vi pratade ville han att jag skulle köpa tjänsten MinUC och ta en skärmdump på alla mina lån, trotts att han själv vid samtalet tog en UC på mig (detta gjorde han väldigt snabbt utan att jag ens gav honom tillåtelse). Sedan när jag hade nämnt alla mina lån på UC ville han att jag skulle logga in på Instantor (han sa aldrig vad det hette utan bara att jag skulle logga in). Han sa ”jag skickar dig en länk så loggar du”. När jag frågade honom varför sa han att ”vi vill ha en helbildsbedömning så logga in”. Jag tycker att det var ett jäkla sätt att stress och lura mig till att ge honom all min kontoinformation så jag la på. Jag förstår att bankerna vill vara på det säkra, men metoden Nystart Finans använder är ett jäkla manipulerande lurendrejeri.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp